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Protein transport events occurring at the endoplasmic reticulum
(ER) of eukaryotic cells and the cytoplasmic membrane of
prokaryotic organisms share many similarities. Resident proteins of
both membranes span the lipid bilayer once or several times by
a-helical stretches and their integration is usually mediated by
uncleaved signal-anchor sequences. Proteins that are translocated
across either membrane, collectively also termed secretory
proteins, harbour cleavable N-terminal signal sequences.
Prokaryotic and eukaryotic signal sequences have the same modular
structure and are functionally exchangeable. Integration of
membrane proteins and translocation of secretory proteins basically
occur at the same sites (pores) within each membrane. In both types
of membranes, these pores are c- posed of homologous components
forming the Sec translocons. Parts of the Sec trans- cons are found
populated by ribosomes, the membrane-bound ribosomes. Bacterial m-
brane and eukaryotic secretory proteins are targeted to the Sec
translocons by the same molecular mechanism involving signal
recognition particle (SRP) and its receptor (SRP - ceptor, SR).
Structure and assembly of the SRP The functional core of SRP The
functional core of this ribonucleoprotein complex consists of the
signal sequence binding subunit (SRP54 in eukaryotes and Ffh in
prokaryotes) and the SRP RNA molecule (see Fig. 1). This core is
conserved in all organisms, with the intriguing exception of
chloroplasts, where the SRP lacks the RNA subunit.
Protein transport events occurring at the endoplasmic reticulum
(ER) of eukaryotic cells and the cytoplasmic membrane of
prokaryotic organisms share many similarities. Resident proteins of
both membranes span the lipid bilayer once or several times by
a-helical stretches and their integration is usually mediated by
uncleaved signal-anchor sequences. Proteins that are translocated
across either membrane, collectively also termed secretory
proteins, harbour cleavable N-terminal signal sequences.
Prokaryotic and eukaryotic signal sequences have the same modular
structure and are functionally exchangeable. Integration of
membrane proteins and translocation of secretory proteins basically
occur at the same sites (pores) within each membrane. In both types
of membranes, these pores are c- posed of homologous components
forming the Sec translocons. Parts of the Sec trans- cons are found
populated by ribosomes, the membrane-bound ribosomes. Bacterial m-
brane and eukaryotic secretory proteins are targeted to the Sec
translocons by the same molecular mechanism involving signal
recognition particle (SRP) and its receptor (SRP - ceptor, SR).
Structure and assembly of the SRP The functional core of SRP The
functional core of this ribonucleoprotein complex consists of the
signal sequence binding subunit (SRP54 in eukaryotes and Ffh in
prokaryotes) and the SRP RNA molecule (see Fig. 1). This core is
conserved in all organisms, with the intriguing exception of
chloroplasts, where the SRP lacks the RNA subunit.
Auf dem Fundament des Verantwortungsprinzips und einer
Proze~analyse der Nutzen-Risiko-Abw{gung f}r das Arzneimittel wird
ein systematisches Geb{ude der Pharmaethik errichtet. Seine f}nf
Bausteine - Wirtschafts-, Forschungs-, Sicherheits-, Vertriebs- und
Verteilungsethik - verdeutlichen die enorme Komplexit{t des Themas
und strukturieren es gleichzeitig in anschaulicher Weise. Ein
umfangreicher Anhang unterst}tzt die konkreten
Handlungsentscheidungen, vor allem im Bereich der klinischen
Pr}fung nach den neuen Good-Clinical-Practice-Richtlinien
derEurop{ischen Gemeinschaft. Das Buch wendet sich an [rzte,
Pharmazeuten, Philosphen, Soziologen, \konomen, Manager, Politiker,
Medizinjournalisten sowie an interessierte Studenten und
Verbraucher. Angesprochen sind alle, die dem breiten Spektrum an
Fehleinsch{tzungen mit den Instrumenten der angewandten Ethik
begegnen wollen: der Verdammung des Arzneimittels genauso wie
seiner unkritischen Glorifizierung, Damit r}ckt die Pharmaethik in
den Brennpunkt der Qualit{tssicherung f}r die Zukunft des gesamten
Arzneimittelwesens.
Dieses Arbeitsbuch zur medizinischen Ethik ist entstanden auf dem
Hintergrund der langjiihrigen Bemuhungen von Prof. Dr. med. E.
Seidler, die Forschungen zur medizini- schen Ethik an seinem
Institut fUr Geschichte der Medizin an der Universitiit Freiburg zu
intensivieren und auch zu einem festen Bestandteil der Lehre werden
zu lassen. 1979 bis 1983 hat die Deutsche Forschungsgemeinschaft
Sach- mittel zur DurchfUhrung eines Projekts bewilligt; dadurch
wurde es moglich, verschiedene Bereiche der medizinischen Ethik
intensiver zu erforschen und sie in den Arbeitskreisen innerhalb
und auBerhalb der medizinischen Fakultiit zu dis- kutieren. Daraus
entstand der Plan, den Lernenden der me- dizinischen Heilberufe
eine Art Basiscurriculum fur die Ar- beit an medizinisch-ethischen
Fragen wiihrend der Aus- bildung zur VerfUgung zu stellen.
Erfahrungen mit Forschung und Vermittlung medizini- scher Ethik
lagen bereits aus einigen europiiischen Liindern vor. Wegweisend
waren v. a. die Publikationen und Aktivi- tiiten des bisher
einzigen Lehrstuhlinhabers fUr medizinische Ethik, Prof. Dr. P.
Sporken in Maastricht (Niederlande). Wichtig war auch die intensive
Beschiiftigung mit diesem Gegenstand, die aus den bioethischen
Zentren der USA, wie dem Hastings Center of Bioethics,
Hastings-on-Hudson, und dem Kennedy Institute of Bioethics,
Washington, D. c., bekannt geworden waren. Kontakte und
Erfahrungsaus- tausch besonders mit dem Kennedy Institute festigten
die Uberzeugung, daB auch bei uns die medizinische Ethik ein
wichtiges Element in der Aus-, Fort- und Weiterbildung
medizinischer und pflegerischer Berufe werden muB.
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