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This Atlas is one of a series devoted to neurosurgical and neuro
logical conditions and is complementary to Atlas of the Histology
of Brain Tumors (Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg-New York 1971),
which was the first in the atlas series. The Atlas is based on the
Handbuch der Neurochirurgie, Vols. I and III (Springer 1956, 1959)
but, whereas this is a comprehensive reference work, the present
book is intended to give the practicing neurosurgeon, neuroradiolo
gist, neuropathologist and neurologist the concise information they
need for diagnostic purposes concerning the aspect, site, and ma
lignancy of tumors and other space-occupying lesions in the brain.
The schematic diagrams showing the sites of predilection of these
tumors, as well as a piOgnosis based on the degree of malignancy,
will be most useful here. The early chapters discuss the general
rules governing displace ments due to space-occupying lesions and
the manifestations of brain herniations. Other neurosurgical
conditions, such as localized inflammatory processes, edema and
obstructive hydrocephalus, are dealt with in brief chaptets; in
this case I have chosen to show some of the rarer conditions rather
than all the common lesions. In spite of probable future changes in
terminology and classification, we have retained the classification
used in the Atlas of Histology of Brain Tumors."
The investigation of the brain by means of ultrasound has acquired
increasing importance in the last years because it permits insight
into the spatial relationships within the intact human skull in a
short time without endangering the patient. The road from the first
ultra sonic investigations on the exposed brain to the detection of
intracranial midline shifts on the intact skull, the registration
of echo pulsations and recently, to ultrasonotomography has been a
long one already. However, this development is by no means at an
end. Following the suggestion of numerous colleagues concerned with
echo-encephalography in this country and abroad, the Neurosurgical
Clinic of the University of Erlangen-Nuremberg organized an
"International Symposium on Echo-Encephalography" on April 14th and
15th, 1967. Here there was an open exchange of experience on the
results obtained up to the present. The limitations of the method
and sources of error as well as the directions of future
development of the ultrasonic echo procedure were discussed."
Die Rontgendiagnostik cerebraler und spinaler Erkrankungen - die
Neuroradiologie - hat in den letzten Jahren so groBe Fortschritte
gezeigt, daB ihr 3 Bande dieses Handbuches zur Verfligung gestellt
wurden. Die einzelnen Kapitel umfassen die spezielle Diagnostik der
Hirntumoren, der cerebralen GefaB- erkrankungen, des
Schadel-Hirn-Traumas, die Diagnostik der Orbita und die Diagnostik
des Spinalkanals. Besonderer Wert wurde auf die neueste
Untersuchungsmethode, auf die cerebrale Computer- Tomographie,
gelegt, die in ihrer Aussagekraft eine flihrende Stelle in der
Neuroradiologie ein- nimmt. Eine ausflihrliche Darstellung der
angiographischen und luftencephalographischen Technik und der
Untersuchungsbefunde bei raumfordernden intracraniellen Prozessen
mit diesen Methoden war jedoch auch erforderlich, da die
Neuroradiologie nicht nur aus der Computer-Tomographie besteht, die
als alleinige Untersuchungsmethode nicht immer ausreicht. Ferner
ist es auch he ute noch nicht moglich, daB uberall in der Welt ein
CT-Gerat zur Ver- fligung steht. Den Indikationen zu jeder
Untersuchung ist in allen Kapiteln ein groBer Raum gewidmet; die
Normalbefunde, die Physiologie, Pathophysiologie und die
Neuropathologie werden in speziellen Kapiteln abgehandelt. Das
Gebiet "Neuroradiologie" ist damit von Spezialisten in allen
Abschnitten umfassend dar- gestellt. S. WENDE Preface So much
progress has been made in the past years in neuroradiology ~ X-ray
investigation of neurological disorders in the cranial and spinal
regions ~ that three volumes of this Handbook are now devoted to
it.
The demonstration of the basic brain mechanism through studying the
partially commissure-sectioned case appears to be a most prom ising
enterprise. The work with animals of HAMILTON and others in
elucidating psychological brain process heretofore not imagined are
mere indications of what the potential seems to be. Study of the
partially disconnected patient seems equally revealing and
productive in showing how many high level cognitive activities are
managed in the cerebral flow of information. With respect to the
issue of localization of function, it would seem clear that those
cerebral areas clearly involved in the im mediate processing of raw
sensory information can be selectively and specifically isolated
and disconnected. In other words, the informational products of the
long axonal type cells of Golgi, which MARCUS JACOBSON claims are
the brain cells under strict genetic control, can be isolated,
whereas the products of more complex and integrative mental
activities which are managed by the more mutable Golgi type II
cells do not seem to be so spec ifically disposed. Thus, these data
suggest the lateralized spe cialities of the various left and right
brain areas can make their contribution to the cerebral activities
of the opposite hemisphere through almost any callosal area
regardless of its size and loca tion. Indeed, this interpretation
suggests to me that the long standing issue of the extent of
localization could be better un derstood by considering the
dichotomy in genetic specification as offered by HIRSCH and
JACOBSON (1974)."
This symposium on cerebral and coronary vascular disorders and
infarcts is probably the first attempt to hold a joint discussion
in this field. Despite many difficulties we feel that it has been
successful and we hope that it will stimulate further interest and
investigations. To hold such a meeting with scientists from far
away was possible only with the assistance of Bundesminister fUr
Jugend, Familie und Gesundheit, Minister fUr Hissenschaft und
Forschung des Lan des Nordrhein-Westfalen, Max-Planck-Gesellschaft
zur Forderung der Wissenschaften e.V., Deutsche
Forschungsgemeinschaft, to whom we are very grateful. Moreover the
pharmaceutical industry gave assistance in the organization and the
transcript of the pro ceedings. Dr. G TZE of Springer-Verlag, was,
as we will explain later, the original promotor of the idea for
such a meeting. We should like to thank Springer-verlag for the
excellent layout and quality of this book. Koln, Spring 1977 K.J.
ZULCH, W. KAUFMANN K.-A. HOSSMANN, V. HOSSMANN Contents Welcome
K.J. ZULCH xv Introduction W. KAUFMANN
............................................... XIX Coronary
Circulation with Special Remarks on the Extra vascular Component of
Resistance and on Collateral Flow W. LOCHNER, H. P. DIEMER, and J.
WICHMANN. With 5 Figures .."
The aim of this book is to expand the clinical information given by
computed tomograms (CTs) of cerebral infarcts. Anatomical sections
are displayed parallel to the CT correlate in the hope that the
interpretation of pathogenesis will provide valuable clinical data
at a time when the number of angiographies performed in
cerebrovascular cases has diminished rapidly. For better
understanding of pathogenesis our concepts concerning the process
of infarction have been summarized on the basis of schematic draw
ings. K.-J. ZULCH KOln Acknowledgments I am most grateful to
Professor Hoeffk: en for permission to use computed tomograms from
his institution, to Herr GOldner and Frau Miihlhover for their
technical assistance, and to Frau Goldner for help during the
editorial work. My particular thanks go to my friend Professor W.S.
Fields, Houston, who undertook the great burden of styling the
English text. My gratitude is expressed to Dr. Dr. h.c. multo Heinz
Gotze and Springer Verlag for the excellent layout and quality of
this book."
The third American edition has been completely revised and
expanded, although parts of the text of the second edition have
been included. I wish to acknowledge once again the excellent
translation of the former two editions by Dr. ALAN B. ROTHBALLER
and the late Dr. JERZY OLSZEWSKI. With this edition I have followed
the general theme of the original German edition published in 1951.
However, I have tried to consider modern techniques and the many
new publications on the subject of brain tumors. Meanwhile, an
early desire of mine has been fulfilled by the completion and
publication of a classification which can be understood worldwide
and hopefully be used widely, namely, the classi fication of the
World Health Organization: Histological Typing of Tu mours of the
Central Nervous System (1979). The classification which I used in
the 1951 edition is very close to the final pattern of that
accepted by the World Health Organization (WHO), since both follow
the line of the BAILEY and CUSHING classifica tion of 1926/1930. To
consolidate our old concepts and experiences we have reclassi fied
our collection of 9000 cases with the assistance of my co-workers
Dr. M. FUKUI, Dr. A. SATO. Dr. E. SCHARRER, Dr. E. SIMON, and Dr.
J. SZYMAS. In the last decade two large atlases have been
published, one called an Atlas of the Histology of Brain Tumors 1
(in six languages) and a second one called an Atlas of the Gross
Neurosurgical Pathology 2."
Dr. Kaufmann and I wish to welcome you here in Schloss Auel to this
second symposium on brain and heart infarct. We have chosen this
lovely castle because I am always dissatisfied with meetings in
great hotels in cities, where we rush to and from the meeting
rooms. I had such an experience overseas just 3 weeks ago from 8
o'clock in the morning until 10 o'clock at night. We want you to
feel some of the wonderful atmosphere of the Bergisches La d.
Moreover, we wanted like you to enjoy a bit of the spirit of the
Rhein valley and the 2000-year-old city of Cologne, even at the
expense of losing a few hours of discus sion; though this may be a
quantitative loss, we feel sure that the environment of this city
will stimulate our discussions. Two years ago we gathered here in
Schloss Auel for the first time, attempting to conduct a discussion
between neurologists and cardiologists on the similarities and
dissimilarities of circulatory disorders of the brain and heart. We
are happy to continue this discussi?n in the days to come."
1m Schrifttum vermissen wir eine systematische Darstellung der
Fortschritte in der Neurochirurgie seit HARVEY CUSHING. Welche
Erweiterung unseres Wissens urn die Grundlagen brachte die
Physiologie. Mit welcher Sicherheit konnen wir he ute die
Temperatur und den Kreislauf den Erfordernissen des
Hirnstoffwechsels nach Traumen bzw. bei und nach Operationen
anpassen. Viele noch iiberwiegend morphologisch gesehene Phanomene
erfuhren durch die mehr pathophysiologische Betrachtung neue
erfolgreiche Deutung. Die endokrinologische Forschung hat fiir
Diagnostik und Therapie iiber die Hypophysenadenome hinaus
wesentliche neue Gesichtspunkte gebracht. Der Ansban der
Kontrastmethoden - sowohl hinsichtlich ihrer ungefahrlicheren
Anwendbarkeit wie ihrer diagnostischen Erfolgssicherheit -- hat zu
einer sehr wesent- lichen Forderung der Artdiagnose der
Geschwiilste beigetragen. Wir konnten nns he ute die Diagnostik
eines GroBhirnglioms ohne Serienangiogramm kanm vorstellen. Welche
Aufschliisse vermittelt uns doch auch das Serienangiogramm durch
die Feststellnng der Zirkulationsverlangsamung hinsichtlich der
unmittelbaren und spateren Prognose. Die im Ansban begriffene
1sotopendiagnostik verdient sicherlich Beachtung. Die elektrence-
phalographische Untersuchnng gehort bereits zu den Standardmethoden
der Diagnostik. Technik und Methoden der operativen Behandlnng
erfnhren durch die moderne Anaesthesie eine Entwicklnng, die
vielleicht noch nicht abgeschlossen sein diirfte.
Gern entspreche ich der Bitte, fur diesen Band ein Vorwort zu
schreiben, wurde doch hier ein Thema theoretisch und praktisch
abgehandelt, dem ein groBer Teil meiner eige- nen
wissenschaftlichen Arbeit gegolten hat. Schon einmal war in den
zwanziger Jahren das Interesse an den HirndurchblutungsstO- rungen
- dem "Schlaganfall" - groB gewesen. Von Bergmanns Lehre vom
"angiospasti- schen Insult" und Rosenblaths Theorie von der
"toxischen" Sickerblutung, die zur gro- Ben Massenblutung wurde,
beherrschten damals die Diskussion, besonders in der Inne- ren
Medizin. Die Therapie aber wurde in dieser Zeit dadurch kaum
verbessert. Diese Phase wurde dann durch Spatz 1938 abgeschlossen,
als er ein nuchtern-morphologisches Referat uber die wirklich
bekannten Tatsachen veroffentlichte. Er setzte damit einen
SchluBstein fur weitere pathogenetische Spekulationen. - Es muBte
dann wohl erst die exakte physiologische Forschung der Rein-Schule
kommen, die groBen Arbeiten von Opitz und Max Schneider, urn eine
neue Phase exakter grundlagenwissenschaftlicher und klinischer
Forschung einzuleiten. Diese hat bis heute angehalten. Die neue
Stro- mungsphysiologie brachte aber auch - angewandt auf das
morphologische Substrat des Infarktes - einen AnstoB fUr neue
anatomisch-pathogenetische Studien. Es entwickelte sich eine neue
Infarktlehre, aufgebaut auf Schneiders Konzept, der GeHihrdung der
ter- minalen Versorgung, der "letzten Wiese". Dann tat der Ausbau
der klinisch-radiologi- schen Methoden ein ubriges. Die
Angiographie, ursprunglich eine rein morphologische Methode, konnte
durch die dynamische Serientechnik, auch die ersten Vorstellungen
iiber die Hiimodynamik der Storungen vermitteln.
Wilhelm Toennis hatte am Ende seines Lebens vor, die Geschichte der
deutschen Neurochirurgie an seinem Le- bensbericht darzustellen. Er
hat jedoch leider nur einen Torso, d. h. einzelne Kapitel
hinterlassen koennen. Zu fruh nahm ihm der Tod die Feder aus der
Hand. Seine Freunde hielten es aber fur wichtig, diese Berichte fur
die deutsche Neurochirurgie zu erhalten. Als Dr. Dr.h.c. mult.
Heinz Goetze sich bereit erklart hatte, diesen Bericht in
uberarbeiteter Form im Springer-Verlag drucken zu lassen, habe ich
diese Aufgabe ubernommen. Mir schien es aber wichtig, zwischen den
oft nur bruchstuck- haften Erinnerungen kurze Sachdarstellungen zu
setzen, die den geschichtlichen Zusammenhang besser verstandlich
machen, in dem diese Einzelstucke stehen. Sie sind durch ein Z und
Kursiv-Druck gekennzeichnet. Ich glaubte, diese Aufgabe ubernehmen
zu koennen, da ich einen grossen Teil meines Lebens mit Wilhelm
Toennis - oder in seiner Nahe - verbracht habe. Ich hoffe, dass das
- wenn auch bruchstuckhafte - Ergebnis die Geschichte der deutschen
Neurochirurgie lebendig erhalten kann. Ich erwahne hier dankbar die
Hilfe durch Frau Herma Toennis. An vielen Stellen habe ich Arbeiten
aus der Literatur zitiert, damit bestimmte Angaben oder
Anschauungen er- weitert im Original nachgelesen werden koennen.
Sicher ist dies keine vollstandige Geschichte der deut- schen
Neurochirurgie geworden, doch hoffe ich, dass das Wirken von
Wilhelm Toennis fur das Werden der deutschen V Neurochirurgie -
deren Schoepfer er ja letzten Endes wa- im Gedachtnis der folgenden
Generationen erhalten bleibt.
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