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"We pharmacologists must acquire a knowledge of the tools we use .
. . Fortunately a surgeon who uses the wrong side of a scalpel cuts
his own fingers and not the patient; if the same applied to drugs
they would have been investigated very carefully a long time ago .
. . More ceterum censeo is perhaps necessary in order to rouse
pharmacology from its sleep. The sleep is not a natural one since
pharma- cology, as judged by its past accomplishments, has no
reason for being tired. " From R. Buchheim Beitrage zur
Arzneimittel/ehre, Voss, Leipzig, 1849. Chapter 1 Preface and
introduction Methods, clinical pharrnacology and the clinical
pharmacologist In this book are brought together the proceedings
from lecures and poster-demonstrations at the International
Symposium on Methods in Clinical Pharmacology held in Frankfurt,
May 6th-8th 1979. The symposium provided a forum for a group of
invited clinical pharmacologist to speak on a topic of their own
selection. They were asked to place special emphasis on the
methodological aspects of their work they considered to be
important. Seventeen of the speakers came from overseas. The sym-
posium was thus an attempt to establish a methodological basis for
further advancements in clinical pharmacology. This book, we hope,
will be recognised as documentary evidence that this has been done.
Owing to the considerable advancements that have been achieved, it
may be forgotten or not realised that clinical pharmacology is a
relativelyyoung discipline (7 to 10 years at the most).
Klinische Antrittsvorlesungen sind nicht selten Spiegeln vergleich-
bar, in denen sich die zeitgenoessische Medizin reflektiert. Das
war seit langem so, und es gilt ebenso fur die Antrittsvorlesungen
zur Erlan- gung der Venia legendi, wie fur die bei der UEbernahme
eines Lehr- stuhls gehaltenen. Sie sind ein Ort der Besinnlichkeit
mitten in der Aktivitat der forschenden oder arztlichen Arbeit. Der
Forscher hat hier Gelegenheit, die verschiedenen Faktoren und
Bereiche seines Gebiets miteinander zu vergleichen und ihre
gegenseitige Wirkung zu bedenken. Er nimmt sich mehr als sonst
Zeit, sich und anderen neben dem Speziellen Rechenschaft zu geben
uber das Allgemeine. Er vergleicht die Fortschrit- te, die die
Entwicklung seinem Fach gebracht hat, mit deren Kehrseite und misst
beide gegeneinander. Er setzt auch sein Fach in Beziehung zu
anderen Fachern und sucht die absoluten und relativen Grenzen
seines eigenen Faches abzustecken. Ja, er schaut uber die Grenzen
der Medizin mehr als sonst hinuber in die Bereiche der anderen
Disziplinen und visiert von hier gelegentlich arbeitshypothetisch
neue Begriffe an.
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