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Once urology was established as a medical specialty, the initial anatomic-morpho logical point of view was soon supplemented by functional considerations and diagnostic procedures, thanks to the introduction of the cystoscope (NrTzE, 1877) and retrograde pyelography (VOELCKER, ]OSEPH and VON LrCHTENBERG, 1903). Intravenous urography (VOLKMANN, 1924; VON LrCHTENBERG, PFLAUMER and SWICK, 1929) lent roentgen examinations a more functional aspect. The word "urodynamics" refers to the functional approach to the urinary trac- from the renal pelvis and calyces, the ureter and bladder down to the bladder neck and urethra. The embryologically denned topographie regions of the urogenital tract are peripheral relays, while the actual site of action of both normal and patho logical urodynamics is to be found in the various hollow muscular organs. Despite extensive basic research and much knowledge acquired in this neld, the active transport system between site of production and storage, i. e. the renal pelvis and ureter, is still regarded in clinical practice mainly from the anatomic-morphological viewpoint. It is not easy to obtain adequate information for the clinical assessment of functional disturbances of the ureter. For instance, retrograde exploration methods may often be complicated by infection. Clinically applicable methods for functional assessment of the upper urinary tract are (RUTISHAUSER): direct observation of the ureteral orinces, intravenous and retro grade visualization by roentgen contrast medium, sequential pyelography, roentgen kymography, and cinematography. Such methods allow good functional exploration by an experienced investigator but they yield hardly any objectively reproducible records."
Auch heute noch - mehr als 30 Jahre nach Einftihrung der Antibiotica in die Therapie bakterieller Infektionen - wird eine auch prophylaktische An- wendung der Antibiotica unvermindert kontrovers und mit vie! emotion a- lem Engagement diskutiert. Stellungnahmen, Bedenken und Einwiinden aus mikrobiologischer Sicht werden mehr oder weniger iiberzeugende Resultate klinischer (retrospektiver und prospektiver) Studien entgegengehalten. Je nach Einstellung des Untersuchers und der von ihm gewiihlten Versuchs- bedingungen lassen sie sich als Argumente flir oder auch gegen eine Anti- biotica-Prophylaxe verwenden. Vielfach ist es dabei fUr den Chirurgen auBer- ordentIich schwer oder sogar unmoglich, die Dignitiit derartiger VerOffent- lichungen hinsichtlich ihrer mikrobiologischen Parameter zu beurteilen, und umgekehrt ist der Mikrobiologe zumeist nicht in der Lage, die chi- rurgisch-klinische Relevanz solcher Studien zu erkennen und zu bewerten. Es erschien daher interessant und informativ, in gemeinsamer Arbeit von Chirurgen und Mikrobiologen das umfangreiche Schrifttum zu sichten und auszuwerten, das sich seit 1960 mit der Antibiotica-Prophylaxe in der Un- fallheilkunde befaBt. Beriicksichtigt wurden hierbei zuniichst nur klinisch- kasuistische Berichte, wiihrend auf tierexperimentelle Studien bewuBt verzichtet wurde - speziell in der Erkenntnis der nicht seItenen Abhiingig- keit einer Antibiotica-Prophylaxe auch von wirtschaftlichen Interessen- bindungen und der in weiten Grenzen moglichen Manipulierbarkeit gerade des Tierversuches. Das Ergebnis dieser interdisziplinaren Literaturrecherche liegt nunmehr vor und wird hoffentlich dazu beitragen, die oft leiden- schaftliche Diskussion zur komplexen Thematik einer Antibiotica-Pro- phylaxe in der Traumatologie zu versachlichen. 1m Dezember 1979 K. Kremer P.
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