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The efficiency of carotid surgery on an asymptomatic carotid artery stenosis and its superiority to conservative treatment was clearly demonstrated in the ACAS study. The stroke risk over a five year follow-up period could be reduced by 55 % and the combined stroke and mortality rate was shown to be a mere 2. 3 %. The efficacy of surgical treatment in also reducing stroke rates in the case of a symptomatic carotid stenosis was proven in the NASCET and ECTS prospective randomized studies. Of extreme importance in these procedures is, however, precise quality control and quality assessment. This is presently a topic of tremendous interest in reconstructive vascular surgery and is constantly being discussed in specialist circles and beyond. Documentation and the possibility of accurate reconstruction of the intraoperative situation are in high demand. Perioperative monitoring of neurological function, particularly the monitoring during carotid surgery, are the aspects underlying constant revision and reassessment to ensure quality control and assurance of a negligeable mortality and morbidity rate. The aim of this book is to discuss the presently available perioperative control methods, examinations, and quality assessments, and the critical consideration of these. We would like to express our thanks to all authors who helped achieve the sense and aim of this book. A special word of thanks to Dr. Kerstin Simons (assistant surgeon) for assisting in the editing of the numerous presentations in this book. Particularly we thank Dr.
A pioneering group of authors describes in this book, for the first time, the state of the art of spinal cord stimulation for chronic critical limb ischemia. This method, a progeny of pacemaking in cardiac rhythm disorders, is a promising, innovative procedure; it presents a modern challenge in treatment of endstage peripheral vascular disease or neuropathic pains. Spinal cord stimulation may have a tremendous future if it further develops to become a standard treatment in special indications.
Spinal Cord Stimulation II (SCS) contains the state of the art of
this innovative method in the treatment of peripheral vascular
disease.
Since major prospective randomized multicenter studies (NASCET, ECST, ACAS) have assured the significant effect of the carotid reconstruction on stroke prevention, the main interest in carotid surgery focuses on modern radiologic procedures, new aspects in surgical technique, and perioperative region, paricularly of the carotid artery is, therefore, also best treated in an interdisciplinary way involving the neurologist, angioradiologist, and vascular surgeon. These current themes need to be discussed and constantly revised with new developing aspects.
Das 13. Titisee-Symposium setzt zweifelsohne die Tradition der vorangegangenen zwoelf Symposien fort. Dies bedeutet zum einen hochaktuelle, interessante Kongressthematik und zum anderen herausragende Referenten. Der Titel des 13. Titisee-Symposiums lautet "Gefasschirurgie kontrovers - Empfehlens wertes und Nichtbewahrtes". Zu keinem Zeitpunkt wurde die Gefasschirurgie so kontrovers diskutiert wie heute. Noch nie war es so schwer, einen Konsens uber Empfehlenswertes und Nichtbewahrtes zu finden. Die Kongressthematik umfasst neben dem Eroeffnungsreferat von Prof. Dr. Muller-Wiefel den klinischen Aspekt dieser Kontroversitat sowie administrative Fragen bzw. Fragen des Managements in der Gefasschirurgie. Hierbei wird die schwierige Situation eines Arztes in der Position des Leiters einer Abteilung fur Gefasschirurgie analysiert. Ausserdem wird uber die Organisation und Optimierung der Ablaufe in der Klinik, die Harrnonisierung des Ver haltnisses mit der Krankenhaus-Administrative, den Umgang mit den Kostentragem und die richtigen Budgetierung gesprochen. Es folgen Referate uber Mitarbeiterorganisation, Motivationsstrategie, Gerateinvestitionen und schliesslich uber die Eigenschaften eines leitenden Arztes. Der wissenschaftliche Teil behandelt Themen der zukunftigen, aber nicht weniger kontrovers diskutierten Innovationen in der Gefasschirurgie wie endovaskulare Aneurysma behandlung, laparoskopische Aortenchirurgie und endovaskulare Therapie der Carotis stenose. Das Symposium wird mit dem Forum aktuell abgerundet. Darin kommen Fragen zu medizinisch-rechtlichen und medizinisch-ethischen Aspekten zur Sprache. Das Titisee-Symposium hat sich zu einer institutionellen, wissenschaftlichen und gleichzeitig praxisnahen Veranstaltung entwickelt. Wir hoffen, dass die gewahlte Thematik des 13. Symposiums zu interessanten, kontroversen und lehrreichen Diskussionen beitragt und uns durch die Praxisnahe der Thematik hier und dort in unserem klinischen Alltag helfen wird.
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