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Echo-encephalography, introduced by LEKS ELL in 1955, has gained increasing importance for the early detection of numerous intracranial lesions in the last decade. The main advantage of this diagnostic procedure lies in the fact that it permits a rapid orientation about the spatial relationships within the skull without stressing or endangering the patient. Although this method alone only rarely allows a complete diagnosis, the echo-encephalographic findings always indicate which further diagnostic measures are most suitable for establishing the diagnosis with the greatest accuracy in every case. However, the correct interpretation of an echo-encephalogram is possible only, if the findings which are assumed to be pathological are evaluated in the light of the clinical symptomatology. Since JEPPSSON'S excellent monograph on the origin of the midline echo and its importance for the diagnosis of intracranial expansivities, published in 1961, a great deal of work has gone into the development of echo-encephalography all over the world. For this reason the possibilities of this procedure today go far beyond the mere demonstration of a supratentorial shift. Now we can frequently outline the width of the ventricles exactly and localize tumors or hematomas by means of abnormal reflections. Since a detailed description of the technique, application and present-day diagnostic uses of echo-encephalography has not been available as yet, we undertook to fill this gap in the German literature in 1967 with a monograph summarizing the hitherto existing experience as well as our own extensive case mate rial.
Fur die fruhzeitige Erkennung zahlreimer intrakranieller Prozesse hat eine Unter- sumungsmethode, die ohne besondere Belastung des Patienten eine rasme Orientierung uber die raumlimen Verhaltnisse innerhalb der Smadelkapsel zulasst, groesste Bedeutung. Diese Voraussetzung erfullt heute die Ultrasmalluntersuchung des Gehirns in Form der eindimen- sionalen Emo-Encephalographie. Wenn aum durm diese Methode nur selten eine vollstandige Diagnose moeglim ist, so kann dom in Verbindung mit der klinismen Symptomatik immer entsmieden werden, welme weiteren diagnostismen Massnahmen am simersten zum Ziele fuhren. Die folgerimtige Bewertung eines Emo-Encephalogramms gelingt jedom nur, wenn die als pathologism erkannten Befunde eine entspremende Deutung und Zuordnung zur Klinik erfahren. Seit der ausgezeimneten Darstellung JEPPSSONS aus dem Jahre 1961 uber die Herkunft des Mittelemos und dessen Bedeutung fur die Diagnostik intrakranieller Raumforderungen wurde in vielen Landern an der Weiterentwicklung des Verfahrens gearbeitet. Es fehlt bisher aber eine eingehende Darstellung der Temnik, Anwendungsweise und der klinismen Moeglim- keiten der Emo-Encephalographie, die heute weit uber den Namweis supratentorieller Massenverschiebungen hinausgeht.
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