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Main focus of the new book will be the description and discussion
of rat and mouse models for organ transplantation. Various
microsurgical techniques will be presented which allow
transplantation of functional organs in syngeneic systems. In
particular, the extremely difficult methods necessary for organ
transplantation in mice will be presented and evaluated. Besides
these practical aspects the book will also cover the theoretical
sides of organ transplantation like the immunobiology of
allotransplantation. Special emphasis will be given to the
resurgent field of xenotransplantation. The results from xenograft
models developed in the recent years using rats or mice will be
reviewed and their impact on future human xenotransplantation will
be discussed.
In contrast to the continuously increasing success in kidney,
liver, heart, and pancreas transplantation, small-bowel
transplantation has not shown simi larly impressive progress until
recently. The few clinical attempts at small-intestinal
transplantation in the late 1960s and early 1970s were
unsuccessful. In spite of these initial failures, a few groups of
surgeons continued to investigate the problems of small-bowel
transplantation from the technical, functional, and immunologic
point of view. Now, about 15 years later, conditions have changed.
Total parenteral nutrition has made tremendous progress, thus
maintaining patients with short-bowel syndrome who are potential
recipients of small-bowel grafts in an acceptable physical
condition. Immunologists and clinicians have furt hermore been able
to expand our knowledge of basic immunologic reactions induced by
transplanted organs. In addition, within the last 8 years, new
immunosuppressive drugs and regimens have been introduced which
have proved to be extremely effective. Taking all these aspects
into account, we regarded it as an extremely worthwhile and
effective undertaking to invite scientists from all over the world
who are working in the field of small-bowel transplantation to
participate in a symposium on this topic. This meeting, the first
to deal exclusively with small-bowel transplantation, was held in
Kiel, West Ger many, in October 1985. Its aims were twofold: 1. )
To'stimulate direct communication between basic scientists and
clini cians 2."
Preclinical experimental transplantation research that is based on
microsurgical models in rats fulfills two indispensable conditions
for modern organ transplanta tion research: Almost all organ grafts
can be performed on the rat with an amount of technical effort that
is still justifiable. Thus transplantation models that are
analogous to human organ transplantation can be developed, tested,
and evaluated. This fulfills a necessary condition from the
standpoint of surgery. With the species rat, we have a great
variety of genetically different inbred strains. From the
immunological point of view this is an indispensable prerequisite
for the investigation of preclinical transplantation models that
can be expected to produce controllable, reproducible results. In
vivo experimental results can be supplemented by and correlated to
in vitro tests. Lately these experimental results are being greatly
expanded and more precisely defined by the application of
immunohistological methods that have been established recently in
Kiel. In this book we hope to present a cross section of the
microsurgical models in use today and of current immunological and
immunohistological models. Furthermore, we wish to record the
present state of microsurgical organ transplantation research and
to show its relationship to the current state and development of
clinical organ transplantation. A special aspect of our Kiel
research group is the long-term, well-functioning,
interdisciplinary cooperation between surgery, immunology, and
pathology. Through this cooperation we attempt to provide an
atmosphere in which theoretical and practical viewpoints can
mutually influence each other."
The anastomotic technique plays a predominant role in
gastrointestinal surgery. A feared complication is leakage due to
the sutures. Such leakage cannot be detected early; consequently,
infection spreads locally and systemically. An anastomotic method
is generally evaluated according to its rate of leakage, related to
the localization, bur real scientific comparisons, i.e., controlled
studies, are almost totally lack ing. The criteria of evaluation
include the type of suture, the localization, the auxiliary
technical tools, practicability, the different forms of wound
healing, angiogenesis, and vascularization, among others. The
postoperative criteria are complications shortly after surgery,
such as bleeding, ruptures, and stenoses of the anastomosis. A
standard comparison is made difficult by the variety of
cytophysiological and biochemical factors that influence wound
healing. In the comparison of larger series one must always take
into account differences of auxiliary tools, strategies, and
inhomogeneity of patients. A change of one auxiliary tool or of one
strategy implies the modification of various target criteria. Often
enough, however, one does not sufficiently consider the surgeon's
most. important role."
Grundlage des vorliegenden Buches ist das am 11. und 12. 9. 1981 in
Kiel abge- laufene internationale Symposium: "Standortbestimmung
moderner Naht- materialien und Nahttechniken in der Chirurgie".
Eine Standortbestimmung moderner Nahtmaterialien und Nahttechniken
in der Chirurgie dient der Dar- stellung der neuentwickelten und
der in der Praxis bewiihrten Nahtmaterialien. Da es sich primiir
urn rein empirisch entstandene chirurgische Hilfsmittel handelt,
die Folgeprodukte der Textilentwicklung sind, bedarf es zunehmend
der wissen- schaftlichen Oberpriifung der Nahtmaterialien selbst,
der durch die Nahtma- terialien induzierten Gewebereaktionen und
der durch die Nahtmaterialien er- m6glichten Operationstechniken.
Waren friiher Seide und Catgut die verfiig- baren Nahtmaterialien,
so haben inzwischen eine Reihe von vollsynthetischen,
nichtabsorbierbaren, u. a. Polyesterfiiden, und absorbierbaren, u.
a. Polyglykol- siiurefiiden, die Rolle des chirurgischen
Nahtmaterials weitgehend iibernommen. Durch die Fadenverarbeitung,
monofil oder polyfil, lassen sich die physikalischen Eigenschaften
manipulieren, wiihrend die Oberfliicheneigenschaft eines Fadens
durch Oberfliichenbearbeitung, z. B. Beschichtung, variiert werden
kann. Wer- den ausschlieBlich physikalische Parameter, wie lineare
Zugfestigkeit, Knoten- sitz-, Knotenbruchfestigkeit, Elastizitiit,
Kapillaritiit und Reibungskoeffizient der Fadenoberfliiche u. a.,
bestimmt, so k6nnen MeB- und Bewertungsverfahren der
Textilindustrie iibernommen werden. Durch biochemische
Veriinderungen der Fiiden nach Implantation ins Gewebe,
insbesondere bei vollsynthetischen ab- sorbierbaren Faden, sind
jedoch kompliziertere, weit weniger standardisierbare
Dberpriifungsverfahren in vivo erforderlich, urn die
gewebeabhiingige Fadenver- iinderung und die nahtbedingte
Gewebereaktion zu erfassen.
In ubersichtlicher Weise werden Viszerosyntheseverfahren fur den
oberen und unteren Gastrointestinaltrakt dargestellt. Fundierte
experimentelle Grundlagen und die klinischen Anwendungen sind zum
Teil als Studien dokumentiert. Die sich standig fortentwickelnde
chirurgische Anastomosentechnik mit den typischen Verfahren der
Hand-, Stapler- und Kompressionsanastomose wird erganzt durch die
laparoskopischen Nahtverfahren im Gastrointestinaltrakt.
Der Einzug der minimalinvasiven Chirurgie hat in der Chirurgie in
den letzten 3 Jahren zu einem Umbruch gef}hrt. Aber erst die
Einf}hrung von speziell entwickelten Klammer- nahtinstrumenten f}r
den laparoskopischen undthorakosko- pischen Einsatz hat zur
Verbreitung dieser Techniken f}hren k-nnen. Dies ist eine aktuelle
Zusammenstellung der M-glichkeiten und Indikationsgebiete f}r die
Anwendung von Klammernaht- instrumenten in der konventionellen und
minimalinvasiven Chirurgie. Das Buch behandelt schwerpunktm{ ig die
klinische und praktische Anwendung der Klammernahtinstrumente,
zeigt neue Perspektiven f}r die minimalinvasive Chirurgie durch die
Anwendung von Klammernahtinstrumenten auf und gibt eine ]bersicht
}ber Indikationen, Ergebnisse und Komplikationen.
Rektumamputation und Rektumresektion konkurrieren miteinander seit
knapp 100 Jahren als Operationsverfahren beim Rektumkarzinom. In
die Indikationsstellung fUr das eine oder andere Verfahren gehen
vor allem Erkrankungslokalisationen, Typisierung, Grad- und
Stadieneinteilung, die erforderlichen und erreichbaren
Sicherheitszonen, anatomische Verhalt- nisse und der
operationstechnische Standard und funktionelle Faktoren ein. J e
gezielter die Abhangigkeit dieser Faktoren voneinander prazisiert
werden kann, desto besser kann der Patient hinsichtlich
Tumorradikalitat und postoperativer Folgen beraten und behandelt
werden. In diesem lang anhaltenden Spannungs- und Diskussionsfeld
hat die EinfUhrung zirkula- rer Nahinstrumente neue
Entwicklungsrichtungen ermoglicht. Die Ent- wicklung der
Nahinstrumente wurde Anfang dieses Jahrhunderts von Hultl begonnen
und hat neben geraden auch zirkulare Stapler hervorge- bracht, die
besonders fUr die Rektumchirurgie geeignet sind. Diese sind heute
mit Einmalklammermagazinen oder als Einmalgerate verfUgbar. Als
nachster Entwicklungsschritt folgt wahrscheinlich der Ersatz der
Metall- klammern durch absorbierbare Klammermaterialien.
Grundsatzlich wer- den im Dickdarmbereich folgende Ziele
angestrebt: 1) hohe reproduzierbare Nahtsicherheit, 2) zeitliche
VerkUrzung des Nahvorgangs und damit Herabsetzung der
Gesamtoperationszeit, 3) Erweiterung der operativen Indikationen,
4) Herabsetzung der Offnungszeiten keimbesiedelter Hohlorgane durch
maschinelle Anastomosen, 5) geringere Traumatisierung des
anastomosierten Gewebes. Urn die Gefahren- und Fehlermoglichkeiten
beim Einsatz der Nahappa- rate gering zu halten, bedarf es eines
speziellen Trainingsprogramms vor dem klinischen Einsatz der
Stapler. Urn die Wertigkeit solcher Nahtma- schinen zu Uberprlifen,
wird in Kiel schrittweise vorgegangen. Der Ein- fUhrung der
Nahinstrumente folgt eine prospektive Studie, die die Vor-
aussetzungen fUr eine kontrollierte Studie schafft.
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