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Historically, disorders of salivary glands tend to be
'underdiagnosed and overtreated'. In the vast body of literature on
this subject, emphasis has usually been put on therapeutic
modalities of various diseases of the salivary glands. Whereas
therapy and pathology have been treated in numerous thorough
studies, the (patho )physiology of the salivary glands has remained
rather poorly understood. Even less attention has been given to the
diagnostic methods. Until a few decades ago, diagnosis consisted
mainly of a clinical examin ation which included the patient's
history, inspection, and palpation. These methods remain crucial,
but a variety of new diagnostic tools have appeared since then.
Their clinical value is still subject to controversy; each method
has its advocates and opponents. The indications for enrolling a
patient at a given point in a series of diagnostic procedures are
interpreted differently. One of the most striking examples is the
use of sialography. This has become a classic diagnostic procedure.
Although sialography is still a useful method, it has considerable
disadvantages, limitations, and even contraindications. In the
major teaching hospitals, residents still tend to consider
sialography as a panacea for the majority of their diagnostic
problems, whereas the infor mation provided is actually rather
restricted. Other modern methods such as CT and MRI have taken over
the role of sialography to a certain extent. This also applies to
ultrasonography and scintigraphy. Moreover, microbiol ogy,
sialometry, sialochemistry, cytology, and histopathology may give
super ior information in certain cases."
Historically, disorders of salivary glands tend to be
'underdiagnosed and overtreated'. In the vast body of literature on
this subject, emphasis has usually been put on therapeutic
modalities of various diseases of the salivary glands. Whereas
therapy and pathology have been treated in numerous thorough
studies, the (patho )physiology of the salivary glands has remained
rather poorly understood. Even less attention has been given to the
diagnostic methods. Until a few decades ago, diagnosis consisted
mainly of a clinical examin ation which included the patient's
history, inspection, and palpation. These methods remain crucial,
but a variety of new diagnostic tools have appeared since then.
Their clinical value is still subject to controversy; each method
has its advocates and opponents. The indications for enrolling a
patient at a given point in a series of diagnostic procedures are
interpreted differently. One of the most striking examples is the
use of sialography. This has become a classic diagnostic procedure.
Although sialography is still a useful method, it has considerable
disadvantages, limitations, and even contraindications. In the
major teaching hospitals, residents still tend to consider
sialography as a panacea for the majority of their diagnostic
problems, whereas the infor mation provided is actually rather
restricted. Other modern methods such as CT and MRI have taken over
the role of sialography to a certain extent. This also applies to
ultrasonography and scintigraphy. Moreover, microbiol ogy,
sialometry, sialochemistry, cytology, and histopathology may give
super ior information in certain cases."
A. Botanische Betrachtung von Viscum album L. (Mistel) 9 I.
Systematische Stellung und Verbreitung. . . 9 H. Morphologie und
Anatomie der Sprossachsen . 16 III. "Samen"-und Fruchtentwicklung .
. . . 22 IV. Entwicklung einer Mistelpflanze . . . . . 26 V. Viscum
album als Schad-und Nutzpflanze. 35 VI. In-vitro-Kultur von Viscum
album. . . . 41 VII. Einfluss von Mistelextrakten auf das Wachstum
von anderen Pflanzen und Pflan. zenzellen ......... ...... . 43
VIII. Mineralstoff-und Wasserhaushalt der Misteln 44 IX.
Photosynthesepigmente der Blatter. . . . . 47 B. Medizinisch und
pharmazeutisch interessante Inhaltsstoffe aus Viscum album L.
(ausser Lektinen und Viscotoxinen) I. Alkaloide . . . . . . . . 49
II. Flavonoide 50 III. Phenylpropane, Lignine und Lignane 53 IV.
Polysaccharide. . . . . . . . . . 54 C. Lektine und Toxine aus
Viscum album L. (Mistel) I. Lektine im Dienste der Medizin . . . .
. 58 II. Nomenklatur von Lektinen und Toxinen aus Viscum album. 67
III. Praparation und Reinigung der Viscum album-Lektine (VAA) 71
IV. Molekulare Struktur, physikalische und chemische Eigenschaften
und Char- terisierung der Viscum album-Lektine. . . . . . . . . . .
. . . 77 . . V. Reaktionen mit Erythrozyten und Lymphozyten. . . .
. . . . . . . . 86 VI. Reaktionen mit humanen Serumproteinen;
Phagozyten und Phagozytose . 93 VII. Lektine, Tumorzellen,
Immuntoxine und immunologische Eigenschaften des VAA . . . . . . .
. . . . . . . 97 VIII. Allergie und Viscum album-Lektine 108 IX. V
iscotoxine . . . . . . . . . . . 119 D. Therapeutische Anwendung
von Mistelpraparaten 1. Orale Anwendung von Misteltee und
Mistelzubereitungen, hauptsachlich als Antihypertonikum . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . .. . . . 124 ."
Die inhaltliche Basis fUr das hier vorliegende Buch bilden meine
jetzt fast IOjiihrige Erfahrung in der Begleitung Krebskranker als
psychosomatisch und psychoanalytisch tiitiger Arzt und eine em
pirische Studie zur Atiologie, Prognose und Nachsorge des
Mammakarzinoms. Zielsetzung war der Versuch, im Sinne einer
ganzheitlichen Sichtweise in der Medizin
schulmedizinisch-naturwissenschaft liche als auch
psychosomatisch-psychoanalytische Erkenntnisse mit dem Laiensystem,
d. h. der subjektiven Krankheits- und Ge sundheitstheorie des
betroffenen Krebskranken in Verbindung zu bringen. Es find en
gesamtgesellschaftliche Faktoren, insbesondere die Lei
densunfahigkeit betreffend, somatische Grundvoraussetzungen von
Krebserkrankungen, die Beziehung zwischen Personlichkeit und
Krankheitsverarbeitung bzw. -verlauf und die Arzt-Patient Beziehung
bei der Betreuung Krebskranker Beriicksichtigung. Die Ergebnisse
der hier vorliegenden Studie, aber auch die ge sammelten
Erfahrungen im Kontakt mit Krebskranken haben zu der Erkenntnis
gefUhrt, daB nicht nur die Lebensqualitiit, son dem auch der
Krankheitsverlauf, die Uberlebensdauer betref fend von
Personlichkeitsfaktoren und der Art der Krankheitsver arbeitung
abhiingig sein konnen. Hier liegen Ansiitze fUr eine ge zielte
psychosoziale Nachsorge."
Dieser Buchtitel ist Teil des Digitalisierungsprojekts Springer
Book Archives mit Publikationen, die seit den Anfangen des Verlags
von 1842 erschienen sind. Der Verlag stellt mit diesem Archiv
Quellen fur die historische wie auch die disziplingeschichtliche
Forschung zur Verfugung, die jeweils im historischen Kontext
betrachtet werden mussen. Dieser Titel erschien in der Zeit vor
1945 und wird daher in seiner zeittypischen politisch-ideologischen
Ausrichtung vom Verlag nicht beworben.
Dieser Buchtitel ist Teil des Digitalisierungsprojekts Springer
Book Archives mit Publikationen, die seit den Anfangen des Verlags
von 1842 erschienen sind. Der Verlag stellt mit diesem Archiv
Quellen fur die historische wie auch die disziplingeschichtliche
Forschung zur Verfugung, die jeweils im historischen Kontext
betrachtet werden mussen. Dieser Titel erschien in der Zeit vor
1945 und wird daher in seiner zeittypischen politisch-ideologischen
Ausrichtung vom Verlag nicht beworben.
Dieser Buchtitel ist Teil des Digitalisierungsprojekts Springer
Book Archives mit Publikationen, die seit den Anfangen des Verlags
von 1842 erschienen sind. Der Verlag stellt mit diesem Archiv
Quellen fur die historische wie auch die disziplingeschichtliche
Forschung zur Verfugung, die jeweils im historischen Kontext
betrachtet werden mussen. Dieser Titel erschien in der Zeit vor
1945 und wird daher in seiner zeittypischen politisch-ideologischen
Ausrichtung vom Verlag nicht beworben.
This scarce antiquarian book is a selection from Kessinger
Publishing's Legacy Reprint Series. Due to its age, it may contain
imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed
pages. Because we believe this work is culturally important, we
have made it available as part of our commitment to protecting,
preserving, and promoting the world's literature. Kessinger
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