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The modern rehabilitation medicine is an important part of the
comprehensive me- cal attendance of hemophiliacs. The necessary
multidisciplinary team of specialists is available in a qualitative
high-class rehabilitation hospital. Indispensable is the point that
the coordinating medical specialist in Rehabilitation Medicine on
site is skilled in the treatment of hemophiliacs. But he doesn't
want and he can't replace the patient's hematologist. He is just
the coordinator of the comprehensive team in the rehabilitation
clinic. I hope I have shown that rehabilitation is an important
topic for most patients with hemophilia. References 1. Neuntes
Sozialgesetzbuch (SGB IX) - Rehabilitation und Teilhabe behinderter
Menschen - vom 19. 6. 2001 (BGBl. I,S. 1046) 2. Kurth A, Kreuz W,
Scharrer I: "Die orthopadische Behandlung von muskulo-skelettalen
Komplikationen der Hamophilie". Dtsch Arztebl 2002; 99: A 2928-2935
[Heft 44] 3. BAR: Wegweiser - Rehabilitation und Teilhabe
behinderter Menschen,11. Auflage,Fra- furt/Main 2001 4. BAR und
Sozialpsychologisches Institut (Koln): Teamentwicklung in der
Rehabilitation, Franfurt/Main Juni 2000 5. Buzzard B, Beeton K:
"Physiotherapy, Management of Haemophilia", Blackwell Science,
Oxford 2000 6. Rizzo Battistella L: "Rehabilitation in Haemophilia
- options in the developing world", Haemophilia, 1998, 4, 486-490
7. Beeton K S: "Physiotherapie bei erwachsenen Patienten mit
Hamophilie". In Rodriguez- Merchan E C,Goddard N J u. Lee C A
(Hrsg): Orthopadische Aspekte der Hamophilie,Stork Medien,Bruchsal
2002 (dt. Ubersetzung) 8.
Some 23. 5% of all members and patients of treatment centers
completed the questionnaire. One striking fact is that
participation was highest amongst elderly patients with severe
hemophilia, whereas only 12. 2% of family members responded.
Evaluation of the results revealed that the majority of
participants prefer treat ment in a hemophilia treatment center
with a high reputation, whereas only 2. 7% consider treatment in a
specialized practice to be sufficient. The reasons for that are the
necessity of the 24-h-availability of a physician, regular
qualified examination of joints and muscles, documentation of
product batches, laboratory tests and good cooperation with other
faculties. As many as 68. 9% of the patients sometimes travel more
than 200 km. What certainly plays a role here is trust in the
treatment center and its physicians, for it is noticeable that
irrespective of the fact that 74. 3% re quested standardized
treatment regimens for all treatment centers, only about 20% would
change to a nearer center. Treatment with factor concentrates is
generally considered to be very safe. That is to say, 58. 1 %
regard recombinant products to be very safe, whereas only 24. 3%
assume this for plasma products. When compared, there were usually
no major differences observed regarding outcome (factor
consumption, duration of treat ment). Increase in maximum storage
temperature (47. 2%) and half-life (73%) were the most frequent
answers to the question of what features the products should have."
This book contains the contributions to the 30th Hemophilia
Symposium, 1999. The main topics are HIV infection, inhibitors in
hemophilia, modern treatment of hemophilia, drug-induced
thrombophilia and pediatric hemostasiology. The volume is rounded
off by numerous free papers and posters on hemophilia and
associated topics.
Die j{hrlichen H{mophilie-Symposien befassen sich mit neuen
Erkenntnissen aus der Grundlagenforschung und Klinik der H{-
mophilie, verwandter angeborener und erworbener Blutungs-
krankheiten und thrombophiler Diathesen. Diese Veranstaltun- gen
verfolgen das Ziel, unter Mitwirkung kompetenter Modera- toren und
Referenten aller involvierten Fachdisziplinen, [rzten und
Wissenschaftler aus dem zentraleurop{ischen Raum aktuelle
Erkenntnisse und Erfahrungen zu vermitteln und eine stetige
Verbesserung der Krankenversorgung zu bewirken. Die Hauptthemen des
vorliegenden Bandes sind auf therapiebe- dingte Gef{hrdungendurch
Virusinfektionen und nicht-infek- ti|se Nebenwirkungen
gerinnungsaktiver Plasmapr{parate ge- richtet. Im Vordergrund
stehen dabei H{ufigkeit, Verlauf, Verh}tung und Therapie der
HIV-Infektion, H{ufigkeit und Verh}tung der Hepatitis B- und
C-Infektion sowie Behand- lungswege der Hemmk|rperh{mophilie. In
weiteren Hauptthemen werden angeborene bzw. heredit{re thrombophile
Diathesen, insbesondere Protein C- und Antithrombin
III-Mangelzust{nde sowie neue, vor allem molekularbiologische
Fortschritte in der h{mostaseologischen Diagnostik verhandelt. Den
Abschlu~ bildet eine Serie freier Vortr{ge }ber spezielle klinische
Probleme bei angeborenenund erworbenen H{mostasest|rungen.
This book contains the contribution to the 37th Hemophilia
Symposium, Hamburg 2006. The main topics are epidemiolgy, treatment
of inhibitors in hemophiliacs, hemophilic arthropathy and
synovitis, relevant hemophilia treatment 2006, and pediatric
hemostasiology. The volume is rounded off by numerous free papers
and posters on hemophilia, casuistics, and diagnostics.
G. LAND BECK (Hamburg) Meine sehr verehrten Damen, meine Herren,
liebe Kolleginnen und Kollegen, ich heiBe Sie herzlich willkommen
zum 20. Hamophilie-Symposion in Hamburg und freue mich, auch in
diesem Jahr wieder viele Teilnehmer aus unseren Nachbarlandern
begruBen zu konnen. Ganz besonders hervorheben aber mochte ich, daB
es in diesem Jahr Kolleginnen und Kollegen aus Dresden, Magdeburg
und Rostock erstmals gelungen ist, zu unserer Tagung zu kommen. Wir
nehmen das als hoffnungsvolles Zeichen und begriiBen Sie
hocherfreut und herzlich in unserem Kreise. Ais betriiblich muB ich
Ihnen hingegen mitteilen, daB sich unser altvertrauter und
engagierter Mitveranstalter, Herr Professor Rudolf Marx, die
Teilnahme in letzter Minute aus gesundheitlichen Grunden und
gebotener Vorsicht zu seinem groBten Bedauern versagen muBte. So
bleibt uns, ihm, dem die inhalt liche Gestaltung dieses 20.
Symposions ein be sonde res Anliegen war, rasche Erholung zu
wunschen. 20 Symposien geben AniaB zu vielen Gedanken. Sie sind vor
all em aber 20 Jahre Hamophilie-Geschichte, die mit EinfUhrung der
Hochkonzentratthera pie und hochgesteckten Zielen der arztlichen
Versorgung einen hoffnungsrei chen, bewegenden Anfang nahm.
Hervorragende Fortschritte in der Verhii tung bedrohlicher
Blutungsfolgen, ein erster Durchbruch zu langer Lebens
zeiterwartung und zur vollen sozialen Eingliederung waren die
Meilensteine auf der ersten Halfte dieses Weges. Die Kraft dieses
uberzeugenden Erfolges war so groB, daB selbst erste ernsthafte
Hinweise auf eine womoglich hohe Rate chronisch verlaufender
Transfusionshepatitiden gegen Ende der 70er Jahre den Nutzen der
Therapie nicht in Frage stellen konnten."
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