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Cytologic diagnosis of cancer has its roots in clinical micro scopy as it was shaped during the first half of the 19th century. In reviewing some of the early writing on this subject, one is amazed at the accuracy of the descriptions and soundness of the observations. Cytology of the urine is no exception: in 1864 Sanders described fragments of cancerous tissue in the urine of a patient with bladder cancer (Edinburgh Med. J. 111, 273). This observation was confirmed by Dickinson in 1869 (Tr. Path. Soc. London, 20, 233). It is a source of special pride to me that in 1892 a New York pathologist, Frank Ferguson, advocated the examination of the urinary sediment as a best means of diagnosing bladder cancer, short of cystoscopy. Papanico laou freely acknowledged these contributions while estab lishing sound scientific bases for continuation and spread of this work. Papanicolaou's work in the area of the urinary tract has not fallen on dead ears. He documented to several urologists who were within his sphere of personal influence, mainly Dr. Victor Marshall, Professor of Urology at Cor nell University Medical School, that urinary tract cytology was a reliable tool in the diagnosis of urothelial carcinoma. Some of us who have attempted to spread the master's word had their share of success within institutions with which we were associated.
Few subjects in gynecology, let alone in medicine in general, have provoked such inter est or study as cervical cancer. Although the wealth of monographs and books publish ed on the subject would seem to obviate the need for more, the great advances made in the medical sciences and in gynecological experience and techniques in recent years call for, if not require, a new book on cervical cancer to bring together the latest ideas and trends in its methods of study, diagnosis, and treatment. Although precancerous lesions have become more common, the number of women developing invasive cervical carcinomas has not increased, owing in part to programs of patient education, in part to screening examinations sponsored by the government. The gynecologist is now able to detect with well-tried and proved techniques precan cerous states of the cervix, and to treat these effectively before they become invasive cancer. Accordingly, recent interests in cervical cancer have shifted from the classic descrip tion of invasive carcinoma to newer studies of cause, diagnosis, therapy, and terminol ogy of its precursors. As the reader will learn, epidemiological studies as guides for the future account for, and justifiably so, an important part of this book. New knowledge about changes in the morphology of cervical carcinoma confirms its dependency on hormonal stimulation. Furthermore, modem experiences serve to explain which therapy is best. Overlapping of concepts and opinions between some chapters could not be avoided."
Bald nach Erscheinen des Bandes "Geschwulste" "Geschwiilste" 1956 1956 wurde wurde deutlich, deutlich, dass daB dies dies nur ein Anfang gewesen sein konnte. Die grundlegenden Beitrage Beitrage dieses Bandes spiegelten den Wissensstand am Beginn des 6. Jahrzehnts wider. Sie waren wahrscheinlich zugleich die letzten echten Handbuchbeitrage Handbuchbeitrage zu diesem Thema: umfassend und enzyklopadisch enzyklopadisch vollstandig vollstandig und trotzdem als Ganzes lesbar, verfasst verfaBt von den damals besten Sachkennern in Deutschland. Inzwischen hat sich das Handbuch der Allgemeinen Pathologie gewandelt. Entsprechend der Weitung des Faches vergrosserten vergroBerten sich die Themen. Neben den Banden Banden tiber uber die die Organe Organe zum zum Hilfsmechanismus Hilfsmechanismus des des Stoffwechsels, Stoffwechsels, tiber uber die die Zelle, Zelle, das das Altern Altern usw. usw. nahm sich der Geschwulstband vergleichsweise bescheiden aus. Das steht im Gegensatz zur Stellung des Geschwulstproblems in der Allgemeinen Pathologie. Die Krebsforschung erfuhr gerade in den letzten beiden Jahrzehnten einen vorher nicht geahnten Aufschwung, so dass daB eine eine enzyklopadische enzyklopadische Zusammenfassung Zusammenfassung heute heute den den Umfang Umfang des des gesamten gesamten Handbuches Handbuches einnehmen einnehmen wurde wtirde -- wenn wenn sich sich jemand fande, rande, das das zu zu versuchen. versuchen. Und wenn der letzte Band gedruckt ware, ware, ware ware der erste hoffnungslos veraltet."
Die zytologische Diagnose von Carcinomen hat ihre Wur zeIn in der klinischen Mikroskopie, wie sie sich in der ersten Hiilfte des 19. lahrhunderts entwickelte. Bei der erneuten Betrachtung einiger der fruhesten Berichte hierzu, ist man uber die Akkuratesse der Beschreibungen und die Zuverliis sigkeit der Beobachtungen erstaunt. Die Zytologie des Urins bildet keine Ausnahme: 1864 beschrieb Sanders Fragmente von Tumorgewebe im Urin eines Patienten mit Blasencarci nom (Edinburgh Med. 1. 111, 273). Diese Beobachtung wurde 1869 von Dickinson bestiitigt (Tr. Path. Soc. London, 20, 233). Es erfUllt mich mit besonderem Stolz, daB 1892 ein New Yorker Pathologe, Frank Ferguson, die Untersu chung des Urinsedimentes als beste Methode zur Diagnose eines Blasentumors propagierte, als es noch keine Zystosko pie gab. Papanicolaou erkannte diese Beitriige freimutig an, als er die gesicherte wissenschaftliche Basis fUr die Fort entwicklung und die Ausbreitung dieser Methoden auf baute. Papanicolaous Arbeiten auf dem Gebiet des Harn traktes stieBen nicht auf taube Ohren. Er dokumentiere vie len Urologen in seinem personlichen EinfluBbereich, und hier besonders Dr. Victor Marshall, Professor der Urologie an der Cornell Universitiit, daB die Urinzytologie ein zuver liissiges Hilfsmittel in der Diagnose von Blasencarcinomen ist. Einige von uns, die sich bemuhten, die Erkenntnisse des Meisters zu verbreiten, hatten ihren Anteil am Erfolg durch die mit uns verbundenen Institute. Wahrscheinlich ist der wichtigste Beitrag der Urinzytologie, die Erkennung des nicht-papilliiren Carcinoma in situ, die Schlusselliision in der Bestimmung oder Prognose urothelialer Neoplasmen."
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