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Seminar paper from the year 2001 in the subject Ethnology / Cultural Anthropology, grade: 2 (B), University of Heidelberg (South Asian Ethnology Institute), course: Medicine Ethnology II: Health in South Asian Culture, 10 entries in the bibliography, language: English, abstract: "Medicine means the prevention of physical illness; medicine means the prevention of mental illness; prevention means to avert illness; medicine therefore is the prevention of death." This quotation is an interesting definition of medicine by Tirumular - one of the greatest and earliest Tamil Siddha. The Tamil Siddhas - so a lot of authors assume - have invented or developed the Tamil medical system named Siddha medicine. Till today this medical system exists totally unknown in India with a few geographical exceptions in the South - next to the popular Ayurveda medical system. The Siddha medicine is to find in the present time only in Tamilnadu and in a few parts of Kerala. There is a bulk of works on Siddha medicine exclusive in the Tamil language. A lot of these works are not yet studied, because of their secretive and symbolic language, their partially bad conditions and their difficult accessibility. Many questions about this system cannot be answered, yet. Till today it is not clear when and where the Siddha medicine exactly originated, why it was invented or developped, at all, and why it has not become as popular as Ayurveda. In this work I will explain in a very generalized form what the notion siddhameans and what person a Siddha is like. I will try to find out when the Siddha medicine was developped, and I will give a short introduction of the fundamental principles of the Siddha medicine. Then I will show some problems of the Siddha medicine, and therefore why it could not be as popular as the Ayurveda system. Further I will give possible answers why the Tamil system was invented or developed, at all, and I will compare the Siddha medicine with the Ayurveda to show which
Seminar paper from the year 2002 in the subject Ethnology / Cultural Anthropology, grade: 2,3, University of Heidelberg (Sudasien Institut, Abteilung Ethnologie), course: Gender, Gesundheit und Politik in Sudasien, 13 entries in the bibliography, language: English, abstract: Suicide is the intentional destruction of ones own life. The most people who commit suicide do it with the hope for rescue, because in reality they don't want die. This self-destroying act is rather a cry for help and a desperate attempt to change hopeless situtations. Only less of all suicides happen deliberate without chance for help. In general men use harder methods to kill themselves than women, e.g. very often men shoot or hang themselves and women use more likely an overdose of sleeping pills (Digel, Werner (Hg.), Kwiatkowski, Gerhart (Hg.) 1987: 96). This informations would stand for that men are more determined to die definite than women who more likely hope for rescue. Indeed the rate of suicide committed by men is in the most countries in general higher than that of women (www: WHO 2001 b). The general causes of suicide and high- risk groups are mostly aged people, divorced, unemployed, social isolated, addict (especially alcoholics), psychically unbalanced and those who already attempted suicide in the past. Problems of women are often lovesickness, marital and family conflicts, problems of men are economic and social (especially professional) difficulties. The best prevention against suicides is the support of social relationships and organizations, which should be accessible for all people who need help (Digel, Werner (Hg.), Kwiatkowski, Gerhart (Hg.) 1987: 96). In the following chapters I descibe different kind of suicide in India. After general informations about suicide, I explain suicide in the context of religion, politic and society. Therefore I make following categories: a) religious suicide, b) political suicide, and c) social suicide. The chapter about social suicide
Seminar paper from the year 1998 in the subject Ethnology / Cultural Anthropology, grade: 2,5 (B), University of Heidelberg (Ethnology South Asiean Institute), course: Tourism and Nation-building in the South Pacific, 5 entries in the bibliography, language: English, abstract: In the 1970s the aim of the new Indonesians government was to lead the diverse, multicultural state to a national unity. This was a difficult task for which good ideas were necessary. By promoting tourism the government devised the most successful solution to approximate the aim of unity. Now, the government overlooked the historical ethnic boundaries and cultural and religious differences of some ethnic groups in Indonesia. Therefore some problems arised which must be seen as a threat for the national unity. In this homework I try to show which positive and negative effects the governments efforts had by promoting provincial identities as tourist destinations. I will show mainly the negative results of the governments tourist campaigns with the example of Toraja in South Sulawesi, Indonesia.
Fachbuch aus dem Jahr 2013 im Fachbereich Medizin - Alternative Medizin, Sprache: Deutsch, Abstract: Immer mehr Menschen verlieren ihren Glauben in die Schulmedizin und vertrauen zumindest erganzend auf alternative Heilmethoden. Akupunktur, Akupressur und traditionelle asiatische Medizin stehen dabei im Fokus. Aber wie wirksam sind diese Methoden wirklich? In diesem Buch widmen sich die Autoren der Definition von Gesundheit, werfen einen Blick auf das Gesundheitssystem und erlautern Begriffe wie Placebo und Ganzheitlichkeit. Ausserdem werden Massnahmen der alternativen Medizin vorgestellt und Unterschiede zur Schulmedizin aufgezeigt. Aus dem Inhalt: Wirkprinzipien alternativer Medizin, Akupunktur, Akupressur, Tibetische Medizin, Placeb
Studienarbeit aus dem Jahr 2003 im Fachbereich Musikwissenschaft, Note: 2,5, University of Maryland University College in Heidelberg (Institut fur Musikwissenschaft), Veranstaltung: Dvo aks Kammermusik, 6 Quellen im Literaturverzeichnis, Sprache: Deutsch, Abstract: In den 1870ern werden Dvo aks fruhe Werke durch ihre schopferische Kraft und reiche Fantasie von der Offentlichkeit bewundert, jedoch formale Mangel beanstandet. Dvo ak beginnt sich in dieser Zeit von den Einflussen der neudeutschen Schule loszulosen und findet so immer mehr zu seinem eigenen Stil. Inwiefern man dies schon im op.5 sehen kann, mochte ich nach der Analyse des op.5 erortern. Das op.81 dagegen entstand in einer Zeit, in der Dvo ak begann, fruhere Werke zu uberarbeiten. Im Grunde wollte Dvo ak nur das op.5 uberarbeiten, es ergab sich aber, dass daraus ein vollig neues Stuck wurde, das auf den ersten Blick mit dem op.5 nicht mehr viel gemeinsam hat. Ob es trotzdem noch vergleichbare Elemente gibt, mochte ich nach der Analyse des op.81 klaren. In dieser Hausarbeit konzentriere ich mich auf die Analyse der beiden Kopfsatze von op.5 und op.81. Einen Vergleich zwischen beiden werde ich am Ende jedoch nur in allgemeiner Form vornehmen, denn eine direkte und ausfuhrliche Gegenuberstellung der beiden ersten Satze wurde den Rahmen dieser Hausarbeit sprengen. Der Einfachheit wegen habe ich viele Begriffe abgekurzt. Die Erklarungen zu den Abkurzungen stehen im Anhang. Die Bezeichnung einzelner Noten habe ich in ' -Klammern gesetzt. Sie besagen nichts uber die Lage der einzelnen Tone im Tonsystem.
Studienarbeit aus dem Jahr 2001 im Fachbereich Indologie, Note: 1, Ruprecht-Karls-Universitat Heidelberg (Indologie), Veranstaltung: Lebensstadien und Ubergangsriten einer Tamil Frau, Sprache: Deutsch, Abstract: Ich mochte in dieser Hausarbeit einen allgemeinen Einblick uber die Heiratpraferenzen bei nicht- Brahmanen und Brahmanen in Tamil Nadu geben. Dabei beziehe ich mich hauptsachlich auf die Ausfuhrungen von Karin Kapadia. 1993. Marrying Money: Changing Preference and Practice in Tamil Marriage." Wie sind die Heiratspraferenzen der drawidischen Gesellschaft, in der seit der Entstehung des Kastensystems vor allem Endogamie herrscht? Im zweiten Teil gehe ich auf die Durchfuhrung einer traditionellen Brahmanenhochzeit in Tamil Nadu ein. Ich mochte dies anhand eines Beispiels meiner Informanten in Madras darlegen. Ich habe mir dabei die Frage gestellt, ob sich die Hochzeit von Brahmanen aus Madras in der heutigen Zeit verandert hat, wenn man sie der traditionellen Durchfuhrung gegenuberstellt.
Magisterarbeit aus dem Jahr 2004 im Fachbereich Ethnologie / Volkskunde, Note: 1,7, Ruprecht-Karls-Universitat Heidelberg, 44 Quellen im Literaturverzeichnis, Sprache: Deutsch, Abstract: Wenn Fluchtlinge und Migranten in ein fur sie fremdes Land kommen, werden sie mit allerlei Problemen konfrontiert, denen sie oft vollig unvorbereitet gegenuberstehen. Sie stehen in einem Spannungsfeld und sind Stresssituationen ausgesetzt, die das Wohlbefinden des Einzelnen nachteilig verandern konnen. Tuschinsky (2002: 11) schreibt, dass bestimmte Bedingungen von Migration ohne Zweifel krank machen. Diese Bedingungen sind Krieg, Gewalt, Verfolgung, wirtschaftliche Not, Bedrohungssituationen, Katastrophen, rechtlicher Status und Akzeptanz im Aufnahmeland. Wenn nun zwei Kulturen aufeinanderstossen, wird von der dominierenden Kultur (hier die schweizerische oder westliche) fur selbstverstandlich vorausgesetzt, dass sich die Minderheit (hier die Tamilen oder sudasiatische Kultur) der dominierenden anpasst. Dies spiegelt sich auch in unserem westlichen Gesundheitssystem wider. Wo im Gesundheitswesen bei einer Interaktion mit Migranten interkulturelle Kompetenz von Mitarbeitern vorausgesetzt werden sollte, so findet man dort nur ein monokulturelles Ideal" (Tuschinsky 2002: 12, 14). Es ist daher nicht verwunderlich, wenn die mehrheitliche, biomedizinische Diagnose bei Migranten psychosomatischer" Art ist, da Erklarungsmodelle von Migranten oftmals von biomedizinischen Fachleuten nicht verstanden werden (im schlimmsten Fall sogar gar nicht erhort werden). Migranten verschiedener Kulturen haben verschiedene Vorstellungen von Krankheitsursachen und Gesundheit, da diese Vorstellungen Bestandteile der verschiedenen Kulturen sind. Wenn Biomediziner dann nur stur ihre Schulmedizin anwenden, bedeutet das, dass sie sich uberhaupt nicht auf andere Vorstellungen von Krankheit und Gesundheit einlassen. Eine Interaktion zwischen Biomedizinern und Migranten, die krank sind (oder sich krank fuhlen),
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