|
Showing 1 - 25 of
29 matches in All Departments
Cardiovascular drug therapy has markedly progressed in the recent
decades. Not only have new drugs been introduced to clinical
practice, but new classes of drugs have been developed. While in
1960 the practicing cardiolo gist had a selection of about only ten
drugs, in 1987 about 150 drugs are routinely used in cardiovascular
diseases. Elderly patients, however, usually do not enjoy the full
benefit of this progress. This might be due to lack of knowledge, a
conservative approach, or the worldwide tendency not to try new
drugs in the elderly. It is now clear that the majority of patients
that will be treated in car diovascular clinics will be, in the
near future, elderly patients. Even now, elderly patients form
about one-third of the patients with cardiovascular diseases. These
patients are approached, however, according to criteria devel oped
for younger populations. This is despite the fact that elderly
patients differ from younger ones in most aspects, including
pathology, epidemiol ogy, pathophysiology, diagnostic approach,
management, pharmacology, pharmacokinetics, rehabilitation, and
supportive treatment. It is the purpose of this book to present to
the clinician all drugs with which there is clinical experience in
the elderly or which might be potentially useful for the elderly
with cardiovascular diseases. The data are presented without the
authors taking a position. This should allow the clinicians to make
their own selection and individualize treatment, vii viii Preface
based on a wide data base. Comparative data are presented only when
specific comparative studies were performed."
Numerous new and important findings relating to the reconstruction
of disturbed circulatory conditions in the coronary area are
reported in this book. Fundamental aspects of therapeutic and
prophylactic possibilities are covered in detail. Recommendations
are then made to practitioners and clinicians for their everyday
work. Critical standards for the indications and risks of the
recommended procedures are given. Particular emphasis is laid on
the possibilities for revascularization by means of dissolution of
blood thrombi. The book aims to present top-level guidance to the
pros and cons of reconstructive measures in coronary disorders.
Major advances have been made in the understanding of the molecular
mechanisms of atherosclerosis, the disease that still affects more
than 50 percent of the population in the highly industrialized
countries. This volume covers the most recent advances in the
treatment of hyperlipidemia. It represents a necessary update
because molecular mechanisms of atherogenesis have been discovered
in the past few years and their molecular mechanisms of action
identified. Extensively treated are the molecular mechanisms of
disease etiology of arteriosclerosis in relation to the major risk
factor "hyperlipidemia," rationale for more effective treatment of
this disease by dietary means, the treatment of associated or
causing diseases, and the treatment using hypolipidemic drugs.
In 1993 three institutes belonging respectively to the Heidelberg
Academy for Humanities and Sciences, to the Russian Academy of
Sciences, and to the Russian Academy of Medical Sciences, launched
a cooperative research project. The main aim of the project is to
develop mathematical methodologies needed for better information
support in health policy decision-making in the area of primary
health care provision for the Russian populations affected by
radiation due to the Chernobyl accident. At present, the major data
basis of the project is the Russian National medical and Dosimetric
(Chernobyl) Registry administered at the Medical Radiological
Research Centre, Obninsk. The book describes the general
mathematical approaches to the project and the given conditions of
the registry.
International experts review the molecular biology of ion channels,
diseases of the central nervous system including Alzheimer's
disease, the molecular biology of atherogenesis, plasma
lipproteins, lipid transport, long chain fatty acid transport and
metabolism, and lipoprotein receptors. Future directions and
perspectives and common features in these important areas are
discussed.
CINDI is an European intervention programme against major
noncommunicable diseases (NCD). 12 European countries, Canada, and
Israel are participating in the programme which is coordinated by
the World Health Organization. The book discribes the baseline
situation in the countries prior to the start of the programme.
Trends in the premature mortality of some major NCDsare given as
well as the prevalence of risk factors for NCDs in the population
(high blood cholesterol, high blood pressure, overweight, smoking).
The results presented stress the necessity of a country- wide
integrated approach: NCDs account for two third of premature deaths
in the CINDI countries and around 70% of the adult population are
at risk for NCDs.
The essays in this book discuss the role that chemical agents in
the environment play in the development of cancer. Thus, it gives
information toimprove our understanding of carcinogenesis and how
to prevent it. The essays were originally presented at an
international symposium.
To give an update in the field of haemostasis scientists and
clinicians fromoverseas and European countries met to dis- cuss the
new trends in pathophysiology and clinical impli- cations. This
book is devoted to the interactions of endo- thelial functions,
tissue factors, coagulation inhibitors and haemostasis as well as
detection and prophylaxis of thromboembolism. Data are presented of
significant new re- search work on molecular and clinical
approaches to diseases in haemostasis.
A high-level text on the molecular and genetic aspects of human
ageing with reference to cognitive functions and age-related
diseases."
Initiated in 1975, the Eberbach/Wiesloch Study is a prospective
preventive study modeled after the Cardiovascular Comprehensive
Community Central Programme of the WHO, with the aim of lowering
the incidence of cardiac infarctions in a population representative
of that of the Federal Republic of Germany. Part of the study is
devoted to a description of smoking habits, and in particular, of
the effect of cigarette smoking on plasma lipid and lipoprotein
levels. Important components of this investigation were the
inclusion of plasma levels of cotinine (a stable metabolite of
nicotine and the only precise parameter of cigarette consumption),
as well as the correlation of cotinine with other plasma
parameters. Not only are these studies unique in the Federal
Republic of Germany, but they also provide significant insight into
the development of arteriosclerosis in connection with the
established risk factors of smoking and hyperlipidemia. The data
collected point to a considerable influence of smoking behavior on
plasma lipid protein parameters.
Das Spektrum der in den westlichen Industrienationen filhren- den
Krankheiten und der darauf basierenden Thdesursachen hat sich in
den letzten J ahrzehnten gewandelt. Wahrend frliher die
Infektionskrankheiten und speziell die Thberkulose den hochsten
Todeszoll forderten, sind in den Jahrzehnten nach dem zweiten
Weltkrieg mit steigendem Wohlstand die Herz- und GefaBkrankheiten
an die erste Stelle gerlickt. Trotz gewis- ser Erfolge in der
Pravention in einigen Uindern wie z. B. in den USA, Kanada,
Australien; aber auch in einigen Gebieten West- europas, in denen
die Zahl der tOdlichen Hirnschlage und Herzinfarkte inzwischen
wieder rlicklaufig ist, wird die Spit- zenposition in der
Todesursachenstatistik hier auch weiterhin von diesen Krankheiten
eingenommen. In anderen Uindern wie z. B. in Osteuropanehmen die
Erkrankungsraten weiter zu. Wenn man sich fragt, was getan werden
kann, urn weitere Er- fqlge auf diesem Gebiet zu erzielen, dann ist
ein Blick in die Lander des Fernen Ostens hilfreich. In der
Volksrepublik Chi- na undin J apanliegt die Sterblichkeit an
koronarer Herzkrank- heit bzw. an Herzinfarkten flinf- bis zehnmal
niedriger als in der Bundesrepublik Deutschland.
Arteriosklerotische Durch- blutungsstorungen der unteren
Extremitaten, auch diabeti- sche GefaBerkrankungen kommen dort kaum
vor. Vergleicht man die Lebensweise der Bevolkerung in diesen
Uindern mit den Verhaltnissen in den westlichen Industriena-
tionen, so fallenerhebliche Unterschiedeinder Ernahrungauf. Wahrend
in China Fleisch und Molkereiprodukte in deutlich geringeren Mengen
als bei uns verzehrt werden, besteht der Hauptanteil der Ernahrung
aus einer an pflanzlichem EiweiB und Schlackenstoffen reichen Kost.
The limited resources available for chemical analyses of components
of interest in food has forced scientists to bor row data from
published food composition works of other countries. Due to
language barriers, this is often undertaken without due knowledge
of the background and the instruc tions for use. This collection of
introductions, translated in to English, of frequently cited,
published food tables has been compiled with the assistance and
cooperation of many collaborators throughout the world. We hope
that the result will facilitate a more appropriate and extensive
use of foreign food tables for scientific purposes. Lenore Arab
Marion Wittler Gotthard Schettler Introduction The following is a
compilation of the introductory material included in the most
recent edition of 19 of the published food composition tables of 14
European countries. In most cases these translations were
graciously provided by the pro ducers of the tables or
native-speaking people working closely with the information
concerned. Recognition of the authors is given on each of the title
pages. The title page also includes full publication details of the
various tables and summary information on the number of foods
contained in the latest edition as well as the number of food
components within the tables. It should be noted that a complete
list of components is not always given for each food, either
because the component is not present, or data is not avail able."
The outstanding contributions to this volume are designed to shed
light on some fields of cell biology and cellular pathology,
including newly observed phenomena of cell-cell interactions, which
might be applicable in studying the pathological process of
atherosclerosis. The topics included cover: lipoproteins and
lipoprotein receptors; growth factors; endocytosis and exocytosis;
ONC Genes and proliferative disease; white blood cells;
prostaglandins and leukotrienes; and the biology of smooth muscle
and endothelium. The volume provides a complete summary of the most
important developments in the field with great impact for
arteriosclerosis research.
Cardiovascular drug therapy has markedly progressed in the recent
decades. Not only have new drugs been introduced to clinical
practice, but new classes of drugs have been developed. While in
1960 the practicing cardiolo gist had a selection of about only ten
drugs, in 1987 about 150 drugs are routinely used in cardiovascular
diseases. Elderly patients, however, usually do not enjoy the full
benefit of this progress. This might be due to lack of knowledge, a
conservative approach, or the worldwide tendency not to try new
drugs in the elderly. It is now clear that the majority of patients
that will be treated in car diovascular clinics will be, in the
near future, elderly patients. Even now, elderly patients form
about one-third of the patients with cardiovascular diseases. These
patients are approached, however, according to criteria devel oped
for younger populations. This is despite the fact that elderly
patients differ from younger ones in most aspects, including
pathology, epidemiol ogy, pathophysiology, diagnostic approach,
management, pharmacology, pharmacokinetics, rehabilitation, and
supportive treatment. It is the purpose of this book to present to
the clinician all drugs with which there is clinical experience in
the elderly or which might be potentially useful for the elderly
with cardiovascular diseases. The data are presented without the
authors taking a position. This should allow the clinicians to make
their own selection and individualize treatment, vii viii Preface
based on a wide data base. Comparative data are presented only when
specific comparative studies were performed."
Das 600jahrige Jubilaum der Ruprecht-Karls-Universitat Heidelberg
war An- lass, im vorliegenden Bericht der Klinik$-und
Abteilungsdirektoren die medizi- nischen Kliniken, der Universitat
zu beschreiben und ihre Leistungen darzustel- 'len. In der Tat
tragt die klinische Medizin nicht nur wesentlich zur Ausstrah- lung
und zum weltweiten Ruf der Universitat bei, sondern stellt auch -
auf- grund ihres Gesamtvolumens an Kosten und Personal - einen
wesentlichen Faktor der heutigen Universitat dar. Zusammen mit dem
Klinikum der Uni- versitat Heidelberg in Mannheim werden hier
nahezu 4000 stationare Platze bereitgestellt. Allein im
Heidelberger Klinikum sind 6000 Beschaftigte um die Heilung der
Kranken bemuht. So stellen die Klinika der Universitat Heidel- berg
heute das groesste Zentrum universitarer Krankenversorgung in der
Bun- desrepublik dar. Die Medizin hat in Heidelberg eine lange
Tradition. Praktisch seit Beginn der Universitat wurde sie hier
gelehrt, wenn auch mit unterschiedlicher Intensi- tat. Seit der
Universitatsreform Ottheinrichs im Jahre 1558 wurden die Metho-
denhumanistischer Wissenschaft auch in die Medizin eingefuhrt. Mit
dem Fortschritt naturwissenschaftlicher Forschung, vor allem in der
Botanik und der Chemie, kamen aus diesen Wissenschaften
entscheidende Impulse fur die Entwicklung der Medizin. So wirkte z.
B. der Anatom und Physiologe Johann Conrad Brunner als
therapeutisch tatiger Arzt wegweisend fur seine Wissen- schaft,
indem er seinen Studenten botanisches Grundwissen vermittelte und
sich um ein chemisches Labor bemuhte. Er wurde im ubrigen mit der
Entdek- kung der Drusen des Zwoelffingerdarms bekannt.
G. Schettler Die "International Society and Federation of
Cardiology" hatte vor 2 Jahren in Kronberg/Taunus ein Symposium
durchgefuhrt, um Moeglichkeiten der sekunda- ren Pravention der
coronaren Herzkrankheiten zu untersuchen. Dies schien not- wendig,
da die Zahl der toedlichen Myocardinfarkte sowie der ploetzlichen
Herzto- desfalle in den meisten Landern der Welt weiter zunimmt.
Auf der anderen Seite gibt es deutliche Verbesserungen der
Mortalitatsraten in einigen Industrielandern wie den USA, Kanada
und Australien. Auch in Finnland, das den Weltrekord an coronarer
Mortalitat halt, setzt sich eine deutliche Tendenz durch. Das
National Institute ofHealth versuchte, eine Deutung dieser
rucklaufigen Trends vorzuneh- men. Man kann heute sagen, dass es
AEnderungen des allgemeinen Lebensstils sind, welche die
Tendenzwende einleiteten und zu weiteren vielversprechenden
Bewegungen Anlass geben. Die Bevoelkerung scheint, aufgrund der
unterschiedli- chen und vielfaltigen Aktivitaten,
gesundheitsbewusster zu leben. Das gilt fur den Tagesablauf, fur
die Ernahrung, fur die koerperliche Aktivitat, fur das Zigaretten-
rauchen und vor allen Dingen fur die Hypertonie. Die Fruherkennung
und bes- sere Versorgung der Hypertoniker ist zweifellos der
Hauptgrund fur den Ruck- gang toedlicher Schlaganfalle in den
meisten Industrielandern und auch fur viele Falle von coronaren
Todesfallen. Leider verfugen wir bisher nur uber unvollstan- dige
Daten zur Morbiditat der coronaren Herzkrankheiten. Es kann aber
gar kein Zweifel sein, dass auch die Morbiditat unter allgemeinen
praventiven Massnah- men zuruckgeht. Eine besondere Rolle spielen
hierbei Stoffwechselveranderun- gen.
Das vorliegende Buch enth{lt die Proceedings einer Tagung der
Konferenz der Akademien der Wissenschaften in der Bundesrepublik
Deutschland. Ziel der Tagung war es, M-glich- keiten, Hindernisse
und Chancen der Zusammenarbeit zwischen Industrie und Wissenschaft
sowie die Rolle der Politik, Gesetzgebung und \ffentlichkeit
grunds{tzlich zu diskutieren und neue Anregungen unter
Ber}cksichtigung der besonderen aktuellen Situation in Deutschland
zu geben. In dem Buch wurden Diskussionsbeitr{ge von Vertretern von
Wissenschaftsinstitutionen, der forschenden Industrie, den Medien
und Wissenschaftsphilosophen mit aufgenommen. Dabei ging es nicht
nur um Formen der Forschungsf-rderung, sondern auch um die
Darstellung der Zusammenarbeit von Wissenschaft und Industrie im
Lichte der \ffentlichkeit.
Die Erkrankungsrisiken f}r Schlaganf{lle, Herzinfarkte und Krebs
sind in europ{ischen L{ndern sehr unterschiedlich. Der Zusammenhang
zwischen Risikofaktoren wie Rauchen, Alkohol- konsum, falscher
Ern{hrung und Lebenserwartung in verschie- denen Regionen f}hrt zu
einer gesundheitspolitischen Dis- kussion um Vorsorgeuntersuchungen
und Pr{vention.
In Deutschland wie auch in anderen westlichen Industrienationen
stellen Herz Kreislauferkrankungen mit Abstand die haufigste
Todesursache dar. Ihr Anteil betragt etwa 50070 aller
Todesursachen, davon entrallt etwa ein Drittel auf Korona re
Herzkrankheiten und Herzinfarkt [58]. Nach Angaben des
Statistischen Bundesamtes kam es im Jahr 1987 allein in der
Bundesrepublik zu ca. 137000 Todesfallen durch ischamische
Herzkrankheiten, dies entspricht einer Mortalitatsrate von 224 pro
100000 Einwohner. In der glei chen GroBenordnung liegt die Zahl der
zusatzlichen nichttOdlichen Herzinfarkte, die in vielen Fallen zur
fruhzeitigen Invalidisierung fUhren. Die Pravalenz obstruktiver
Koronarerkrankungen in der klinisch unauffalligen, d. h.
symptomfreien Bevolkerung, wird auf 4-7% geschatzt [16], so daB in
Deutschland ca. 3 Millionen Einwohner yom Eintritt eines
symptomatischen oder auch stummen Herzinfarktes bedroht sind. Die
durch Mortalitat und Morbiditat an ischamischen Herzkrankheiten
verursach ten Gesamtkosten wurden fUr das Jahr 1980 auf 7,5
Milliarden DM geschatzt [14]. In den afrikanischen und asiatischen
Entwicklungslandern, aber auch in Japan ereignen sich ischamische
Herzerkrankungen wesentlich seltener [46, 61]. Schon 1941
beobachtete Snapper, daB auch in China Herzinfarkte seltene
Ereignisse sind [55]. 1973-1975 wurde die chinesische
Mortalitatsrate an "Arteriosklerotischer Herzkrankheit" mit 18,9
pro 100000 Einwohnern entsprechend 2,5070 aller Todes ursachen
angegeben [34]. Seit 1984 ist China in einer internationalen
prospektiven Studie der Weltge sundheitsorganisation beteiligt
(Sino-MONICA-Beijing Study), in der Trends der Mortalitat und
Morbiditat von kardiovaskularen Erkrankungen ermittelt werden."
Der Bericht prasentiert die Ergebnisse der Heidelberger
Manner-Studie, der Heidelberger Frauen-Studie und der Ernahrungs-
und Gesundheitsstudie. Ausfuhrlich wird die Eisenversorgung fur
reprasentative Bevolkerungsgruppen in der Bundesrepublik
Deutschland analysiert. Die Autoren kommen zu einer uberraschend
gunstigen Beurteilung der Eisenversorgung in der Bevolkerung.
Potentielle und reale Risikogruppen werden identifiziert. Weiterhin
werden Einflussfaktoren auf die Eisenversorgung und Eisenzufuhr wie
Essgewohnheiten, Alkoholkonsum, Rauchen, Einnahme von Kontrazeptiva
und korperliche Aktivitat auf ihre Bedeutung hin untersucht und
abgehandelt.
Die bundes deutsche Bevoelkerung gilt im allgemeinen als
ausreichend mit Nahr- stoffen versorgt. Probleme sollen eher in der
beobachteten Fehlernahrung im Sin- ne einer UEberversorgung an
Nahrstoffen und Nahrungsenergie liegen, die auch fur die meisten
ernahrungsabhangigen Krankheiten verantwortlich zu machen ist (DGE
1984 S. 41 ff). Deshalb werden Ergebnisse epidemiologischer
Studien, die auf eine kritische Nahrstoffversorgung hindeuten,
weniger ernst genommen. 1. 1 Thiaminstatus Erwachsener in Europa
Seit den fruhen 70er Jahren sind zahlreiche Studien an
verschiedenen Bevoelke- rungsgruppen in Europa durchgefuhrt worden,
die auf eine kritische Thiaminver- sorgung bzw. auf Thiaminmangel
hindeuten. Die Anteile der Untersuchten mit kritischer
Thiaminversorgung gemessen an den Aktivierungskoeffizienten der
Transketolase in den Erythrozyten reichen bis hin zu 60070, die der
Personen mit eindeutigem Thiaminmangel bis 35070 (Tabelle 1. 1 - 1.
3). 1. 2 Thiaminzujuhr Erwachsener in Europa Untersuchungen
verschiedener Bevoelkerungsgruppen, bei denen die Thiaminzu- fuhr
gemessen wurde (Tabelle 1. 4 und 1. 5), weisen auf eine unter den
Empfehlun- gen liegende durchschnittliche Thiaminaufnahme hin,
bezogen auf absolut aufge- nommene Mengen ohne Berucksichtigung von
Zubereitungsverlusten oder Inhibi- toren (Pekkarinen 1974, Stransky
1982, Arab 1982, Veitl 1982). Thiamin ist ein relativ instabiler
Nahrstoff und Verluste in Lebensmitteln durch Lagerung, Erhit- zen,
durch Kontakt mit Nitrit oder Sulfit betragen durchschnittlich
20-40% (DGE 1985b). In Nahrstoff tabellen fehlen teilweise Werte
fur gegarte Lebensmit- tel oder Verluste werden nicht
berucksichtigt. Deshalb liegen auch z. B.
Die Pathogenese der Arteriosklerose ist immer noch weitgehend
ungeklart. In jungster Zeit zeichnet sich jedoch ein wesentlicher
Fortschritt im Verstandnis der zugrundeliegenden kausalen
Ereignisse ab. Das Entstehen arteriosklerotischer Lasionen beruht
mit hoher Wahrscheinlichkeit auf einer Fehlsteuerung der
interzellularen Kommunikation, die zum Verlust der
Gefasswandhomoeostase fuhrt. In einem komplexen Wechselspiel sind
hieran hauptsachlich Wachstums- und Differenzierungsfaktoren
beteiligt, deren biologische Funktion derzeit intensiv erforscht
wird. Dieses Buch enthalt eine Bestandsaufnahme uber die zentrale
Rolle dieser Wachstums- und Differenzierungsfaktoren beim Entstehen
der Arteriosklerose. Es vermittelt Anstoesse fur grundlegende
Forschungen auf diesem Gebiet, um zu neuen Therapiekonzepten im
Kampf gegen die Arteriosklerose zu gelangen.
Mit Beitragen zahlreicher Fachwissenschaftler
|
|