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Books > Law > Laws of other jurisdictions & general law > Social law > Public health & safety law
Sind Kinder, Behinderte und alte Menschen der medizinischen Forschung schutzlos ausgeliefert? Welche gesetzlichen und aussergesetzlichen Schutzbestimmungen sind auf die biomedizinische Forschung mit solchen Personen anwendbar? Darf ein Dritter fur eine nichteinwilligungsfahige Person die Einwilligung in eine Forschungsuntersuchung erklaren oder handelt es sich dabei um eine so hoechstpersoenliche Entscheidung, dass sie von vornherein keiner anderen Person uberlassen werden kann? Die Untersuchung greift diese Fragen auf und zeigt, dass Forschung mit nichteinwilligungsfahigen Personen bei Einhaltung strenger Schutzkriterien durchaus zulassig sein kann. Der Autor berucksichtigt die in Deutschland bestehenden spezialgesetzlichen Bestimmungen, insbesondere das Arzneimittel- und Medizinprodukterecht, geht aber auch auf nationale und internationale Stellungnahmen, Richtlinien und Empfehlungen sowie auf die Menschenrechtskonvention des Europarats zur Biomedizin ein.
Die vergangenen Jahrzehnte waren in der medizinrechtlichen Diskussion geprAgt von der Herausarbeitung von AufklArungspflichten und der Feststellung von Behandlungsstandards. Unbeachtet blieb die zentrale Frage nach der medizinischen Notwendigkeit einer Leistung. Das Symposium will diese Fragestellung in ihren ethischen, verfassungsrechtlichen und leistungsrechtlichen Aspekten aufarbeiten und zu einer KlArung beitragen.
Die Pflicht zur Qualitatssicherung wurde erstmals im SGB V 1989 gesetzmassig verankert und 1993 in das GSG ubernommen. Unabhangig von der gesetzlichen Regelung stellt die Qualitatssicherung in der Medizin eine vordringliche Aufgabe dar. Die bei den med.-wiss. Fachgesellschaften von der BAK in Auftrag gegebenen Leitlinien fur Diagnostik und Therapie sollen den guten medizinischen Durchschnitt wiedergeben. Sie grenzen einen Behandlungskorridor ab und mussen selbstverstandlich fortwahrend den Entwicklungen und Fortschritten der Medizin angepasst werden. Leitlinien sind fur den behandelnden Arzt eine unerlassliche Hilfe bei der Festlegung von individuellen Diagnose- und Behandlungsschemata im Sinne der Qualitatssicherung und der Patientenzufriedenheit."
Medizinische Expertensysteme als moderne Entwicklung diagno- se-
und therapieunterstutzender Verfahren erbringen Leistungen, die
bislang dem Arzt vorbehalten waren. Somit unterscheiden sie sich
von sonstiger medizinischer Technik. Der Autor untersucht, ob eine
schutzzweckorientierte Erfassung solcher Computerprogramme durch
das vorhandene Recht technischer Sicherheit moglich und daraus
folgende Pflichten fur Hersteller, Betreiber und Anwender sinnvoll
sind.
"Pure food" became the rallying cry among a divergent group of campaigners who lobbied Congress for a law regulating foods and drugs. James Harvey Young reveals the complex and pluralistic nature not only of that crusade but also of the broader Progressive movement of which it was a significant strand. In the vivid style familiar to readers of his earlier works, The Toadstool Millionaires and The Medical Messiahs, Young sets the pure food movement in the context of changing technology and medical theory and describes pioneering laws to control imported drugs and domestic oleomargarine. He explains controversy within the pure food coalition, showing how farming and business groups sought competitive commercial advantage, while consumer advocates wished to promote commercial integrity and advance public health. The author focuses on how the public became increasingly fearful of hazards in adulterated foods and narcotic nostrums and how Congress finally achieved the compromises necessary to pass the Food and Drugs Act and the meat inspection law of 1906. Originally published in 1989. The Princeton Legacy Library uses the latest print-on-demand technology to again make available previously out-of-print books from the distinguished backlist of Princeton University Press. These paperback editions preserve the original texts of these important books while presenting them in durable paperback editions. The goal of the Princeton Legacy Library is to vastly increase access to the rich scholarly heritage found in the thousands of books published by Princeton University Press since its founding in 1905.
Law plays a crucial role in protecting the health of populations. Whether the public health threat is bioterrorism, pandemic influenza, obesity, or lung cancer, law is an essential tool for addressing the problem. Yet for many decades, courts and lawyers have frequently overlooked law's critical importance to public health. "Populations, Public Health, and the Law "seeks to remedy that omission. The book demonstrates why public health protection is a vital objective for the law and presents a new population-based approach to legal analysis that can help law achieve its public health mission while remaining true to its own core values. By looking at a diverse range of topics, including food safety, death and dying, and pandemic preparedness, Wendy E. Parmet shows how a population-based legal analysis that recalls the importance of populations and uses the tools of public health can enhance legal decision making while protecting both public health and the rights and liberties of individuals and their communities.
COVID-19 is the most severe pandemic the world has experienced in a century. This book analyses major legal and regulatory responses internationally to COVID-19, and the impact the pandemic has had on human rights and freedoms, governance, the obligations of states and individuals, as well the role of the World Health Organization and other international bodies during this time. The authors examine notable legal challenges to public health measures enforced during the pandemic, such as lockdown orders, curfews, and vaccine mandates. Importantly, the book contextualizes the legal analysis by examining the broader social and economic dimensions of risks posed by the pandemic. The book considers how COVID-19 impacted the operation of the criminal justice system, civil litigation concerning negligently caused deaths and business losses arising from contractual breaches, consumer protection litigation, disciplinary regulation of health practitioners, coronial inquests and other investigations of unexpected deaths, and occupational health and safety issues. The book reflects on the role of the law in facilitating the remarkable scientific and epidemiological achievements during the pandemic, but also the challenges of ensuring the swift production and equitable distribution of treatments and vaccines. It concludes by considering the possibilities that the legal and regulatory responses to this pandemic have illuminated for effectively tackling future global health crises.
Consultant and long-time Food and Drug Administration (FDA) food labeling expert James Summers answers the many questions surrounding FDA food labeling regulations and compliance in Food Labeling Compliance Review. This comprehensive manual and fully searchable, accompanying CD-ROM are designed to aid in understanding the requirements of the FDA. Food Labeling Compliance Review is a must-have for regulatory officials, industry personnel, and others responsible for assuring that the label and labeling of domestic and imported food products in interstate commerce comply with the requirements of the Federal Food, Drug and Cosmetic Act, as amended. The new fourth edition of Food Labeling Compliance Review fully covers recently enacted provisions requiring labeling for allergens, trans fats, and qualified health claims. Clearly illustrated with dozens of charts, sample label panels and "Nutrition Facts" boxes, Food Labeling Compliance Review is the practical, no-nonsense tool needed by both the experienced and inexperienced food label reviewer. * Current, complete, and accurate food labeling guidance concerning FDA regulations * Covers new requirements for labeling allergens, trans fats, and qualified health claims * Essential for all food manufacturers, packers, labelers, relabelers, and distributors * Fully illustrated with clear Q and A explanations * Fully-searchable CD-ROM enables quick look ups
Mit BeschluB vom 15.4.1988 hat der Vorstand der Bundesarztekammer nach Beratung in der "Standigen Konferenz Weiterbildung" (neue) "Richtlinien tiber den Inhalt der Weiterbildung in Gebieten, Teilgebieten und Bereichen" beschlossen. In diesen Richtlinien werden fUr bestimmte Untersuchungsmethoden der Inneren Medizin Mindestuntersuchungszahlen festgeschrieben. Nachfolgend wird untersucht, ob es rechtmaBig ist, wenn die Landesarztekammern die Richtlinien insoweit fUr ihren Bereich in Kraft setzen. Nach den Heilberufsgesetzen/Kammergesetzen/ Arztekammergesetzen der Lander obliegt das Weiterbildungswesen (Weiterbildung zum Gebietsarzt/ "Facharzt") den Arztekammern. Vor allem wegen des "Facharztbeschlusses" des Bundesverfassungsge- richts vom 09.5.1972 (BVerfGE 33, 125) enthalten die Heilberufsgesetze/Kammer- gesetze/ Arztekammergesetze gewisse rechtliche Vorgaben, welche von Gesetz zu Gesetz so gut wie identisch sind. NAheres zu diesen Vorgaben nachfolgend im 1. Teil der Arbeit. Zusammenstellung der einschlAgigen Landesgesetze bei Helmut Narr, Arztliches Berufsrecht, 2. AutI., Stand: Januar 1988, Rn 308. [Nachfolgend wird das Niedersachsische Kammergesetz fUr die Heilberufe (NHKG) in der Fassung vom 30.5.1980 (GVBl. S. 193) zitiert.] 1m Rahmen ihrer Vorgaben ermachtigen die Landesgesetze die Arztekammern, Weiterbildungsordnungen als Satzungen zu erlassen (43 NHKG). Satzungsgeber ist die Kammerversammlung/Vertreterversammlung, das von den kammerangehorigen Arzten gewahlte demokratische Organ der Arztekammer ( 24 I Nr. 1 NHKG). Die Arztekammern haben sich zur "Bundesarztekammer (Arbeitsgemeinschaft der westdeutschen Arztekammern)" zusammengeschlossen. Aufgabe der Bundesarzte- kammer ist u. a., "auf eine moglichst einheitliche Regelung der arztlichen Berufspflich- ten und der Grundsatze fUr die arztliche Tatigkeit auf allen Gebieten hinzuwirken". So 211 dar Satzung dar Bundes4rztekammer in der yom Deutschen Arztetag 1985 beschlossenen Fassung.
Das Buch ist die erste umfassende, systematische Darstellung der Fragen der Passivlegitimation im Arzthaftpflichtprozess. Bei Arzthaftpflichtprozessen vor Zivilgerichten steht der geschadigte Patient vor Klageerhebung regelmassig vor der Frage, gegen wen er seine Klage erheben soll. Insbesondere gilt dies bei Schadensereignissen im Krankenhaus. Hier trifft der Patient auf eine Vielzahl von AErzten, Krankenschwestern, Pflegern und sonstigem Assistenzpersonal, die ihn medizinisch und pflegerisch betreuen. Wann lasst sich im Schadensfall die Klage gegen die Krankenhausarzte, wann gegen den Krankenhaustrager und wann gegen beide sachlich begrunden? Besondere Probleme ergeben sich auch bei Schadigungen durch das klinische Assistenzpersonal und bei arztlicher Teamarbeit. Es ist fur den Arzt und den Krankenhaustrager von erheblichem Interesse zu wissen, wer von ihnen dem Patient gegenuber zum Schadensersatz verpflichtet ist. Dadurch koennen unberechtigte Anspruche sofort zuruckgewiesen und unnoetige, zeitaufwendige Prozesse vermieden werden.
Im Fruhsommer 1986 trafen sich - auf Einladung der Deutschen Gesellschaft fur Medizinrecht (DGMR) - in Einbeck AErzte, Juri- sten und Ethiker, um das schwierige und auch in unserer Zeit ausserst heikle Thema des Therapieabbruchs beim schwerstgescha- digten Neugeborenen gemeinsam zu bearbeiten. In einer Zeit, in der viel von, Sterbehilfe' am Ende des Lebens die Rede ist, vergisst man nur allzu leicht die schwere Aufgabe des Arz- tes,, Leidhilfe' nach der Geburt eines Kindes zu leisten, das an schwersten, nicht behebbaren koerperlichen Defekten leidet. Ziel der Tagung war es nicht nur, den Wissensstand und das gegen- seitige Verstandnis der Teilnehmer zu erweitern, sondern Empfeh- lungen zu erarbeiten, um den AErzten Entscheidungshilfen zu geben und um zu mehr Rechtssicherheit zu gelangen. Zu Beginn legten Fachreferate die medizinischen, juristischen und ethischen Fakten und Parameter fur die Diskussion und die Defi- nition der Grenzen der arztlichen Behandlungspflicht dar. Die ent- sprechenden Krankheitsbilder wurden aus perinatologischer, neo- nato logischer, padiatrischer und kinderchirurgischer Sicht darge- stellt, die Schwierigkeiten der Diagnostik und Prognose entspre- chender Leiden im Einzelfall verdeutlicht und therapeutische Moeglichkeiten aufgezeigt. Die rechtlichen und moraltheologischen Ausfuhrungen zeigten den AErzten ihren Ermessensraum bei der Entscheidung, eine Therapie zu beginnen, zu unterlassen oder eine begonnene Behandlung abzubrechen. In diesem Zusammenhang kommt auch der schwierigen juristischen Frage, ob und in wel- chem Umfang die Eltern in den Entscheidungsprozess miteinzube- ziehen sind, erhebliche Bedeutung zu. Eine ausfuhrliche interdisziplinare Diskussion der gesamten Pro- blematik unter intensiver Mitarbeit aller Beteiligten schloss sich an.
Philosophical debates over the fundamental principles that should guide life-and-death medical decisions usually occur at a considerable remove from the tough, real-world choices made in hospital rooms, courthouses, and legislatures. David Orentlicher seeks to change that, drawing on his extensive experience in both medicine and law to address the translation of moral principle into practice--a move that itself generates important moral concerns. Orentlicher uses controversial life-and-death issues as case studies for evaluating three models for translating principle into practice. Physician-assisted suicide illustrates the application of ''generally valid rules, '' a model that provides predictability and simplicity and, more importantly, avoids the personal biases that influence case-by-case judgments. The author then takes up the debate over forcing pregnant women to accept treatments to save their fetuses. He uses this issue to weigh the ''avoidance of perverse incentives, '' an approach to translation that follows principles hesitantly for fear of generating unintended results. And third, Orentlicher considers the denial of life-sustaining treatment on grounds of medical futility in his evaluation of the ''tragic choices'' model, which hides difficult life-and-death choices in order to prevent paralyzing social conflict. "Matters of Life and Death" is a rich and stimulating contribution to bioethics and law. It is the first book to examine closely the broad problems of translating principle into practice. And by analyzing specific controversies along the way, it develops original insights likely to provoke both moral philosophers and those working on thorny issues of life and death.
What our health data tell American capitalism about our value-and how that controls our lives. Afterlives of Data follows the curious and multiple lives that our data live once they escape our control. Mary F. E. Ebeling's ethnographic investigation shows how information about our health and the debt that we carry becomes biopolitical assets owned by healthcare providers, insurers, commercial data brokers, credit reporting companies, and platforms. By delving into the oceans of data built from everyday medical and debt traumas, Ebeling reveals how data about our lives come to affect our bodies and our life chances and to wholly define us. Investigations into secretive data collection and breaches of privacy by the likes of Cambridge Analytica have piqued concerns among many Americans about exactly what is being done with their data. From credit bureaus and consumer data brokers like Equifax and Experian to the secretive military contractor Palantir, this massive industry has little regulatory oversight for health data and works to actively obscure how it profits from our data. In this book, Ebeling traces the health data-medical information extracted from patients' bodies-that are digitized and repackaged into new data commodities that have afterlives in database lakes and oceans, algorithms, and statistical models used to score patients on their creditworthiness and riskiness. Critical and disturbing, Afterlives of Data examines how Americans' data about their health and their debt are used in the service of marketing and capitalist surveillance.
The United States uses 42 billion gallons of water a dayatreated to meet Federal drinking water standardsato support a variety of needs. The Safe Drinking Water Act (SDWA) not only contains Federal authority for regulating contaminants in drinking water delivery systems, it also includes the Drinking Water State Revolving Fund (DWSRF) program. The DWSRF was created to provide financing for infrastructure improvements of drinking water systems. Chapter 1 looks at our Nation's drinking water infrastructure structure and examine questions as to what is necessary for the Federal Government to do in the way of planning, reinvestment, and technical support of these systems to meet future needs. Drinking Water System Improvement Act of 2017 amended the Safe Drinking Water Act to improve public water systems as discussed in chapter 2.
Health Rights is a multidisciplinary collection of seminal papers examining ethical, legal, and empirical questions regarding the human right to health or health care. The volume discusses what obligations health rights entail for governments and other actors, how they relate to and potentially conflict with other rights and values, and how cultural diversity bears on the formulation and implementation of health rights. The paramount importance of such questions is illustrated, among other things, by the catastrophic health situation in developing countries and current debates about the TRIPS Agreement and health care reform in the United States. The volume is divided into five main parts which focus on philosophical questions about the bases for the right to health or health care; links between health and human rights; global bioethics and public health ethics; intellectual property rights in pharmaceuticals; and finally health rights issues arising in specific contexts such as HIV/AIDS, tuberculosis, and gender.
"Injury" offers the first sustained anthropological analysis and critique of American injury law. The book approaches injury law as a symptom of a larger American injury culture, rather than as a tool of social justice or as a form of regulation. In doing so, it offers a new understanding of the problematic role that law plays in constructing Americans' relations with the objects they consume. Through lively historical analyses of consumer products and workplace objects ranging from cigarettes to cheeseburgers and computer keyboards to airbags, Jain lucidly illustrates the real limits of the product safety laws that seek to redress consumer and worker injury. The book draws from a wide range of materials to demonstrate that American law sets out injury as an exceptional state, one that can be redressed through imperfect systems of monetary compensation. "Injury" demonstrates how laws are unable to accommodate the ways in which physical differences among citizens are imposed by the physical objects of culture that distribute risk differently among populations. The book moves between detailed accounts of individual legal cases; historical analyses of advertising, product design, regulation, and legal history; and a wide reading of cultural theory. Drawing on an extensive knowledge of law and social theory, this innovative book will be essential reading for anyone with an interest in design, consumption, and the politics of injury.
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