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Books > Medicine > Other branches of medicine > Accident & emergency medicine > General
1. Die Aufgabe von Kreislauf und Atmung 2 2. Die Beobachtung der
Atmung 4 2. 1 Die Atembewegungen 4 2. 1. 1 Flankenatmung . . 4 2.
1. 2 Bauchatmung . . . 4 2. 1. 3 Atemhilfsmuskulatur 5 2. 2 Atemnot
und angestrengte Atmung 6 2. 2. 1 Die Atemnot . . . . . . . 6 2. 2.
2 -Die angestrengte Atmung- 6 2. 3 Der Stridor 6 3. Der freie
Atemweg . 8 3. 1 Der Flimmerepitheltransport (oder: Die
kontinuierliche Reinigung der kleineren Luftwege) . . . . . . . . .
. . . 8 3. 2 Das Aushusten (oder: Der schubweise Abtransport aus
den groBeren Luftwegen) 10 3. 2. 1 Der Hustenreflex . . . . . . . .
. . . . . . . 10 3. 2. 2 Lungenvolumina . . . . . . . . . . . . . .
. 10 3. 2. 3 Ausatmungskraft, Ausatmungswiderstand und
Sekundenkapazitat . . . . . . . . . . . 13 3. 2. 4 Der HustenstoB .
. . . . . . . . . . . . 13 3. 3 Unsere Hilfe bei ungeniigender
Expektoration 14 3. 3. 1 Flimmerepithel und Sekrete 14 3. 3. 2
Vitalkapazitat . . . . 14 3. 3. 3 Der Bronchospasmus 16 3. 4 Folgen
der Intubation . . . 16 4. Anatomische und physikalische Grundlagen
der Atmung 18 4. 1 Anatomie . . . . . . . . . . . . . . . . 18 4. 2
Der Diffusionstransport der Atemgase 20 4. 3 Der
Sauerstoffpartialdruck bei Inspiration . 20 4. 4 Der Obergang von
Ventilation zu Diffusion 21 5. Die Blutgasanalyse . . . . . . . . .
. . . . . . 23 5. 1 Der Sauerstoff im Blut (Sauerstoffdruck,
Sauersto- sattigung und Sauerstoffgehalt) . . . . . . . . . . 23 5.
2 Die Kohlensaure im Blut (arterieller Kohlensau- partialdruck) . .
. . . . . 27 5. 3 Der Sauregrad des Blutes . . ."
Die Notfallmedizin ist heute ejn fest etablierter Begriff in
Theorie und Praxis der Medi- zin. Dieser Begriff unterliegt jedoch
nach Inhalt und Verstiindnis nieht selten sehr unter- schiedlichen
Interpretationen, indem darunter tatsiichlieh einmal der echte,
lebens- bedrohliche Notfall, zurn anderen aber auch die akute
Notsituation ohne vitale Ge- fahrdung oder schlieBlieh als anderes
Extrem eine banale Veriinderung der Ausgangs- lage verstanden wird.
Aus dieser Verstandnisvielfalt resultieren bisweilen therapeutische
Empfehlungen, die entweder den Erfordernissen nieht gerecht werden
oder aber tiber das AusmaB der Soforttherapie hinausgehen, also
weit in die Behandlungsmethoden hineinreiehen, die letztlich nur
der Klinik mit ihren diagnostischen und therapeutischen Resourcen
vor- behalten sind. Hinzu kommt, daB die Fachgebiete oft -jedes
ffir sieh - spezialisiertes Notfallwissen anbieten, ohne daB dem
-gerade in diesem Bereieh der Medizin -so unerliiBlichen Zwang zur
interdiszipliniiren Kooperation Rechnung getragen wird. Mit dem
vorliegenden Band wird -auf der Basis einer intensiven
interdiszipliniiren Diskussion -der Versuch gemacht, eine
interdiszipliniire Bestandsaufnahme der Not- fallmedizin und der
Medizin der Notsituation durchzuftihren. Dazu muBten Notfall und
Notsituation voneinander abgegrenzt werden, urn die dem Notfall und
der Not- situation angepaBten diagnostischen und therapeutischen
SofortmaBnahmen zu defi- nieren, gleichzeitig diejenigen
diagnostischen und therapeutischen Prinzipien auszu- klammem, die
nur mit dem erweiterten Rtistzeug der Klinik anwendbar sind.
This book serves as a tool for general psychiatrists, medical
students, residents, and fellows looking for a clinically relevant
and high-yield overview of addiction psychiatry in preparation for
their board exams - or for everyday clinical practice. Written by
expert educators in addiction psychiatry, the text is organized by
substances misused and populations affected. This book serves as
both a primary learning tool for those new to the field, as well as
a reference for those working in addiction treatment. Each chapter
begins with summaries of high yield clinical pearls, followed by
general information including treatment, and then ends with
accompanying board-style review questions. The scope includes
understanding substances of misuse and substance use disorders
(SUDs), how to evaluate, diagnose, and monitor SUDs, how to treat
SUDs both pharmacologically and behaviorally, and critical
information for specific populations of patients. Absolute
Addiction Psychiatry for Clinical Practice and Review is an
excellent resource for all medical students, residents, fellows,
and professionals taking certification exams in addiction,
including those in psychiatry, addiction medicine, emergency
medicine, internal medicine, pain medicine, and others. The chapter
"Laboratory Testing for Substance Use Disorders" is available open
access under a Creative Commons Attribution 4.0 International
License via link.springer.com.
des Prasidenten der Europaischen Gesellschaft der
Entgiftungszentralen R. GouLDING Throughout the world hundreds of
international medical meetings are held every year. The quality of
the papers so presented varies enormously. The cynic might comment
that many of them are scarcely worthy of utterance and less still
of publication. Equally, the discussion sessions are seldom of such
excellence that they bear recording. Indeed, many will aver that
the only worthwhile purpose served by any of these meetings is the
opportunity they present for social and in formal contact. No such
strictures could be veritably applied to the proceedings of the
Fifth International Congress of the European Association of Poison
Control Centres held in Mainz, Federal Republic of Germany, in
1972. The participants were by no means confined to membership of
the Association, nor to those domiciled in Europe. Visitors from
further afield, notably from North America, attended in large
numbers and contributed actively to the exchange of views, medical
and scientific. All the more reason, therefore, that what was said
then in the various sessions at Mainz should be printed and
circulated first, as a permanent record and, second, for the
benefit and delight of a wider circle of readers than the com
paratively few interested workers who could be present in Mainz in
person. Our gratitude is due to Dr."
Diagnosis and management of infectious disease are among the most
common and challenging aspects of emergency practice. Ranging from
surgical treatment of a minor skin abscess to recognition of a rare
tropical disease in a returning traveler to rapid resuscitation of
a patient in septic shock, these problems will be familiar to every
practicing acute care provider. Written by both infectious disease
experts and practicing emergency physicians, this book is designed
specifically for the acute care provider. It covers the most
important pathogens and the most common clinical syndromes,
organized by system and by special patient populations. The book
features a comprehensive narrative, as well as high-yield tables
covering key points on diagnosis and treatment. High quality color
photographs assist with visual diagnosis. This book provides an
invaluable resource for every practicing clinician who confronts
the spectrum of infectious disease in the acute care setting.
Any general practitioner, pediatrician, or emergency physician will
appreciate the easy-to-read, accessible information available in
this book which will assist the health care practitioner in
managing the acute care of abused patients. It is not intended to
be an exhaustive study of each topic, but a quick reference and
practical guide for those in the clinical arena who see such
patients. Covering a wide range of the abuse that a health care
practitioner may see from domestic violence and child abuse to
trafficking and torture, topics which are not commonly included in
textbooks, it also discusses the cultural influences on managing
and investigating abuse. Each chapter has goals and objectives to
maximize educational reading on the topic, photographs and tables
to assist the clinician, legal aspects of the emergency situation,
and quick reference pages to assist the practitioner dealing with
an abused patient in an emergency.
Im Jahre 1954 veroeffentlichten SHAW und Mitarbeiter in Australien
[147] die Entdeckung einer auffallenden barbituratantagonistischen
Wirkung des ss, ss- Methylathylglutarsaureimids. Das ist eine
Substanz, die inzwischen auch als NP 13 und unter verschiedenen
anderen Namen (Bemegride, Eukraton, Malysol und Megimide) Eingang
in die Medizin gefunden hat. Wir verwenden im fol- genden die
Bezeichnung Bemegrid. Die Synthese dieses Stoffes, der chemisch
auch als 4.4-Methylathyl-2.6-dioxo- piperidin aufgefasst werden
kann, war zwar seit langem bekannt (THOLE und THORPE, 1911 [164]),
von seinen pharmakologischen Eigenschaften ist jedoch in fruheren
Untersuchungen nur eine krampferzeugende Wirkung festgestellt
worden (BENICA und WILSON [7]). Um die Rolle besser verstandlich zu
machen, die Bemegrid seit der Entdeckung von SHAW und Mitarbeitern
in Pharmakologie und Klinik der Schlafmittel- vergiftungen gespielt
hat, wollen wir die ersten Ergebnisse der tierexperimentellen und
klinischen Untersuchungen in ihren wesentlichen Punkten auffuhren.
Die neue Substanz zeigte an Mausen, Ratten, Kaninchen, Katzen und
Hunden in tiefer Narkose mit verschiedenen kurz- und langwirkenden
Barbituraten (Thiopental, Pentobarbital, Phenobarbital und
Barbital) bei enteraler und parente- raler Zufuhr deutliche
Narkoseverkurzung und - ausgenommen bei Katzen- auch Weckwirkung.
An Kaninchen in toedlicher Thiopentalvergiftung hatte Bemegrid
lebens rettende Wirkung. Die Atmung von Katzen und Kaninchen, die
unter der Narkose vermindert war, wurde durch Bemegrid wieder
gesteigert.
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